Pages

V.I.P BLOG KU

Friday, June 18, 2010

SENARAI PELAKON 14 HARI CINTA

dah bace cerpen bersiri 14 HARI CINTA ? yg dah bace 2 abgus lah..tq
kalau yg nak bace, sile klik link yg telah tersedia di sebelah kanan..selamat membace
so, ni adelah senarai pelakon 14 HARI CINTA (saje2 je tau) hahahah....














p/s: hobi bile dah bosan


...hari 14 FINALE



Hari empatbelas (finale)

Sekujur tubuh terbaring. Cahaya yang cukup terang menerangi operasi menyelamatkan satu nyawa. Kelihatan Dr. Jufrey tenang melakukan tugasnya sambil dibantu oleh jururawat dan attendant hospital. Dada mayat itu dibelah penuh hemat, menghormati jasad yang tidak bernyawa lagi. Kelihatan peluh mula menitik di dahi Dr. Jufrey, pantas dilap oleh pembantunya. Dengan perlahan, Dr. Jufrey mengeluarkan hati dari jasad tersebut dan diletakkan di dalam bekas yang telah distrillkan untuk memastikan tiada jangkitan kuman ke atas organ tersebut.
“Nurse, tolong bawak hati ini ke bilik pembedahan 2. Cepat ya,” arah Dr. Jufrey. Pembantunya hanya menurut arahan.
“Baik doktor,” pantas langkahnya diatur menuju ke bilik pembedahan 2 yang bersebelahan dengan bilik pembedahan 1. Dr. Farhana yang dari tadi menunggu, telah mendapat isyarat untuk melakukan operasi pemindahan hati. Semua pembantunya telah bersiap sedia. Tubuh Mika dibius. Akhirnya, Mika tidak sedarkan diri. Disapu iodine di dada Mika. Garisan pembedahan dilukis, segalanya dirancang terlebih dahulu. Dengan lafaz Bismillah, Dr. Farhana membelah dada Mika dengan penuh cermat. Darah mula mengalir. Hatinya yang telah rosak akibat kanser dikeluarkan dan digantikan dengan hati penderma yang sangat mulia. Semoga Mika dapat meneruskan kehidupan seperti biasa. Bisik hati Dr. Farhanah.
“Nurse, tolong ambilkan jarum dan benang,” pinta Dr. Farhanah. Dijahitnya dada Mika dengan penuh teliti. Berdoa pada yang Maha Esa, semoga segalanya berjalan lancar. Akhirnya, semuanya selamat dijalankan. Dr. Farhanah tersenyum puas dan begitu juga Dr. Jufrey.
*************************************************************************************
Di ruang menunggu, kelihatan Datuk Ismail yang sentiasa tenang duduk bersebelahan Datin Ruby. Harapan mereka tinggi mengunung untuk melihat anak kesayangan mereka sihat seperti sedia kala. Penantian satu penyiksaan. Datuk Ismail mengerling jam di tangannya. Sudah 3 jam Iman di dalam bilik pembedahan.
“Doktor, macam mane dengan anak saya?” ujar datuk Ismail inginkan kepastian. Datin Ruby yang sedari tadi runsing memikirkan tentang keadaan Mika turut tidak sabar ingin mendengar jawapan dari Dr. Farhanah dan Dr. Jufrey yang baru sahaja keluar dari bilik pembedahan.
“Alhamdulillah. Syukur pada Allah. Berkat doa Datuk dan Datin, pembedahan selamat dijalankan. Tetapi Iman perlu berehat dahulu untuk menstabilkan kembali fungsi badannya,” ujar Dr. Farhanah dengan nada gembira. Dr. Jufrey tersenyum lebar. Jelas terpancar riak kegembiraan di muka Datuk Ismail dan Datin Ruby. Syukur anaknya kini selamat. Wazi yang baru menunaikan solat Asar, dengan tenang melangkah ke arah Datuk Ismail dan Datin Ruby.
“Mika macam mana pak cik, mak cik?” soal Wazi penuh tanda tanya.
“Mika selamat Zi. Doktor kate die perlu berehat,” jelas Datuk Ismail. Syukur dipanjatkan ke hadrat Ilahi. Gembira di hatinya bukan kepalang. Akhirnya sehabat baiknya itu boleh meneruskan kehidupan seperti biasa.
*************************************************************************************
Suasana hening menyelubungi Tanah Perkuburan Mahmodiah. Kelihatan sepasang kekasih sedang duduk berdoa disisi kubur yang masih lagi merah tanahnya. Doa dipanjatkan, agar rohnya dicucuri rahmat. Mika mengambil balang berisi air lalu disiramkan ke pusara. Bunga ditabur Mika dengan hati yang sayu atas pemergian orang yang selama ini disayanginya. Nisan yang masih baru itu dipegangnya. Air matanya mula menitis, teringatkan peristiwa yang berlaku tempoh hari.
“Araaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!” jerit Mika sekuat hati. Setiap yang berada di ruang tamu itu tergamam. Sekujur tubuh layu meyembah bumi. Mika yang seakan tidak percaya dengan tindakan Ara yang menembak kepalanya sendiri, pantas medapatkan Ara. Mika memangku Ara diribanya. Air matanya bercucuran. Darah merah semakin banyak mengalir. Terlihat dadanya berombak. Akhirnya, Ara menghembuskan nafasnya yang terakhir.
“Tidakkkkkkk!!!” jerit Mika. Datin Ruby dan Wazi turut menangisi pemergian Ara. Begitu juga dengan Cinta. Tidak sangka kakaknya nekad berbuat demikian. Teringat kembali permintaan terakhir kakaknya. Diari! Ya dia perlu serahkan diari itu kepada Mika nanti. Inspektor Helmi pergi ke arah Mika, mendapatkan pistol yang berada dalam gengaman Ara. Pertama kali dalam hidupnya yang berkhidmat sebagai anggota polis, perkara seperti itu berlaku.
“Wazi, telefon ambulans cepat,” pinta Mika. Air matanya semakin laju mengalir. Akhirnya Cinta pertamanya pergi meninggalkan dia untuk selama-lamanya. Cinta yang tidak mungkin dia lupakan sepanjang hayatnya.
“You, you nangis ea?” ujar Cinta sambil menghulurkan tisu kepada bakal suaminya itu.
“Eh, mana ade,” Mika cuba menyembunyikan kesedihannya.
“I tak sangka kakak sanggup buat macam ni. Sanggup berkorban untuk insan yang dicintainya,” ujar Cinta sambil menyirami air ke kubur kakaknya itu. Mika meraba dadanya. Terasa berdenyut hati yang diberikan Ara untuknya. Hati yang penuh rasa kasih dan sayang. Hati yang menyambung hayatnya.
“Hati Ara sungguh mulia Cinta. I dapat rasakannya,” ujar Mika. Cinta hanya mengangguk. Mereka berdua berjalan seiringan, meninggalkan pusara Cinta Zaharah. Semoga rohnya tenang dan dicucuri rahmat yang Maha esa.
*************************************************************************************
“Aku terima nikahnya, Cinta Khadijah bte Ibrahim Lee dengan mas kahwinnya RM 22.50 tunai,” tenang Mika melafazkan qabulnya. Sah. Akhirnya, Cinta menjadi isterinya yang sah. Sanak saudara dan kenalan terdekat memenuhi ruang Masjid Sultan Abu Bakar. Meraikan hari bahagia pasangan Mikael Iman dan Cinta Khadijah. Mika pergi mendapatkan Cinta Khadijah untuk menyarungkan cincin di jari manisnya. Dikucup lembut dahi Cinta, sebagai tanda kasih dan sayangnya yang tidak berbelah bahagi. Menitis air mata Cinta, tersentuh hatinya. Kelihatan Pn. Lisa juga menitiskan air matanya di sisi suaminya. Datuk Ismail dan Datin Ruby pula kelihatan gembira malihat anak kesayangan mereka mengecapi apa yang diimpikan selama ini. Semua yang hadir kelihatan gembira dan terharu. Ucapan tahniah silih berganti.
“Tahniah bro. Akhirnya kau kahwin jugak. Nanti tinggal lah aku sorang-sorang je kat rumah,” ujar Wazi sambil memeluk Mika. Tanpa dia sedari, air matanya mengalir.
“Hish, yang kau nangis kenape pulak ni? Aku kahwin je bro, bukannye mati. Dah, lap air mate kau tu. Malu kat orang,” ujar Mika
“Entah la bro. Tibe-tibe rase sebak pulak,” ujar Wazi sambil mengesat air matanya.
“La, nak sebak- sebak pulak. Dah, jom makan,” pelawa Mika sambil memegang tangan isterinya menuju ke ruang makan untuk merai para jemputan. Wazi gembira melihat kebahagiaan yang dirasai Mika. Kalau Mika bahagia, dia turut merasakan kebahagiaannya.
*************************************************************************************
Angin malam bertiup lembut menyapa pipi Mika. Terasa kedinginannya. Kini dia sudah bergelar suami. Mempunyai tanggungjawab kepada isterinya, Cinta Khadijah. Mika meraba dadanya. Terima kasih Ara atas segala-galanya. Getusnya dalam hati. Mika duduk di balkoni biliknya. Menghirup air kopi yang disediakan Cinta. Matanya terarah ke diari kuning milik Cinta Zaharah. Teringat kembali memori-memori silam. Saat manis ketika mereka bercinta suatu masa dulu. Setelah puas menyelak, mata Mika tertancap pada catatan terakhir Ara.

Tarikh: untuk selamanya

CINTA BUAT MIKA…
Bagaimana kita tahu itu cinta?
Sebab kita rasa cinta…
Bagaimana kita rasa cinta?
Sebab kita kenal cinta…
Bagaimana kita kenal cinta?
Sebab pada seketika dalam perjalanan hidup kita, kita belajar tentang cinta!
Dan dari siapa kita belajar tentang cinta?
Dari Asma Ulhusna yang mana dariNya kita belajar erti kasih sayang dan cinta...
Ihsan dan belas...
Semua itu pada dasar cinta...
Umpama seekor kuda yang mengangkat kakinya supaya tidak terpijak anaknya,
Umpama seekor harimau yang mendokong anaknya dengan taring yang membaham mangsanya...
Umpama Adam yang berkongsi tulang rusuknya dengan Hawa...
Dan kenapa diambil tulang rusuk?
Mungkin kerana ditulang rusuk itulah adanya HATI
HATI yang kenal erti cinta yang hakiki
HATI ini hanya untuk mu…
MIKAEL IMAN

Mencintaimu sampai mati,
CINTA ZAHARAH


Tanpa disedari, air mata Mika mengalir tanpa dipinta. Sebak dia membaca catatan terakhir Ara. Terasa sayu dengan setiap bait kata yang ditulis Ara. Syahdu. Kasihnya tidak terperi. Kini Mika menyedari, Cinta Khadijah miliknya di alam nyata dan Cinta Zaharah akan sentiasa dihatinya.
“Abang, dah-dah la tu. Dah malam dah ni. Jom tidur,” ujar Cinta penuh dengan kelembutan. Mika terus menutup diari Ara lalu mengesat air matanya. Bingkas dia bangun mendapatkan isterinya. Dirangkul pinggang isterinya. Lalu dikucup lembut pipi Cinta.
“Abang sayang Cinta,” bisik Mika ditelinga Cinta. Cinta hanya tersenyum. Maka, bermulalah episod baru dalam kehidupan Mika. Cinta Khadijah, kau tetap akan ku sayang sampai akhir hayat ku, selagi hati Cinta Zaharah masih setia bersamaku.


- T A M A T - 

p/s: kisah ini hanyalah rekaan semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau pun yang telah mati. Segala yang baik itu datangnya dari Allah, dan yang buruk itu dari kelemahan diri saya sendiri.
 ___falihin jasmi 2010___


Thursday, June 17, 2010

...hari 13


Hari tigabelas

Dingin menyelubungi malam itu. Mika mengelamun jauh di balkoni biliknya. Kesejukkan malam semakin menggigit tulang. Terasa sakit di bahagian hatinya. Dia tidak mampu bertahan lagi. Kesakitannya makin mencengkam. Dia memicit-micit dadanya. Dia tidak mampu lagi untuk berdiri, lalu rebah ke bumi. Kesakitannya hanya Allah sahaja yang tahu. Pandangannya semakin kabur. Terasa nyawanya bakal menemui noktah. Hanya berserah. Dadanya berombak kuat. Nafasnya kian tersekat.
“Ya, Allah!” jerit Mika sekuat hati. Peluh membasahi seluruh tubuhnya. Terus dia bingkas dari baringannya. Dia meraup mukanya. Syukur dia masih bernyawa. Mainan mimpi tadi membuatkan dia benar-benar insaf. Mika terus bangkit dari katil mengambil wudhu’ dan menunaikan solat sunat taubat. Memohon keampunan segala dosa yang pernah dilakukan sepanjang hayatnya. Mika terus bangkit menunaikan solat sunat seterusnya, solat sunat Istikharah. Memohon petunjuk dari yang Maha Esa. Memohon yang terbaik untuk dirinya. Mika berdoa penuh syahdu. Menerima ketentuan yang sudah tertulis. Tanpa disedari air matanya mengalir.
Usai mengerjakan solat sunat, Mika kembali ke kamarnya. Dicapai IPhone miliknya. Ade mesej yang masih belum dibaca. Dari Cinta.

‘Salam. How r u? I hope u r allright dear. If u free tomorrow, I want to visit u with someone special’
Sender: Cinta Khadijah

Someone special? Siape? Getus hati Mika. Mika segera membalas mesej dari Cinta.

‘Alhamdulillah, everything is fine. I’m free tomorrow, just can’t wait to see u dear’

Mika menunggu balasan dari Cinta. Lama dia menanti. Mungkin sudah tidur agaknya. Mika meletakkan IPhonenya disisi. Cuba melelapkan mata. Namun tidak boleh. Hatinya tidak sedap. Resah memikirkan ape yang bakal terjadi esok.
*************************************************************************************
Cinta Zaharah sedang bersiap untuk bertemu dengan kekasih lamanya. Kekasih yang pernah meninggalkannya. Mikael Iman. Ditenung wajahnya di cermin, mensyukuri ayunya wajah kuniaan Allah. Dipegang parut besar dilehernya. Teringat kembali sewaktu dia kecewa dalam percintaan. Dia nekad membunuh diri. Dikelar lehernya. Nasib baik tindakan pantas papanya berjaya menyelamatkan nyawanya. Dia menyesal dengan apa yang telah terjadi. Begitu cetek akal fikirannya. Bertindak tanpa memikirkan kesan dan akibat. Ara mencapai compact powder miliknya lalu disapu rata menutup parutnya.
“Dah siap kak?” ujar Cinta dari luar bilik Ara.
“Kejap. Lagi sikit,” jerit Ara. Dia mencapai selendang putih dan mengenakannya. Sungguh cantik dan sepadan dengan kurung cotton yang dipakainya. Tangan Ara terus mengambil beg tangan Prada dan terus melangkah keluar dari bilik.
“Wah, cantiknya akak hari ni. Berseri-seri Cinta tengok,” usik Cinta.
“Ish mane ade. Biase jelah. Kau pun same jugak,”
“Kalau dah kembar, memang dua-dua sama cantik. Sama ayu,” sampuk Pn. Lisa yang baru sahaja selesai menghidangkan sarapan pagi.
“Dah, mari makan dulu. Nanti lapar,” pelawa Pn. Lisa.
“Baik mama,” serentak kembar itu menyahut. Sudah lama Pn. Lisa tidak melihat kedua-dua anaknya bermesra. Syukur dia panjatkan ke hadrat Ilahi, akhirnya doanya selama ini di makbulkan Tuhan.
“Cinta, Ara. Mama gembira tengok kamu berdua macam ni. Rasa lapang dada mama. Nanti, jangan lupa sampaikan salam mama pada Mika ye,” ujar Pn. Lisa.
“Insya Allah mama,” jawab Cinta. Mereka bertiga kelihatan bahagia menikmati sarapan bersama. Satu suasana yang sudah lama hilang, kini muncul kembali.
*************************************************************************************
Wazi meletakkan keretanya di perkarangan banglo milik Datuk Ismail. Dia melangkah masuk ke dalam kediaman mewah yang tesergam indah itu. Salam diberi. Mika menyambut kedatangan kawan baiknya itu penuh mesra.
“Masuklah bro,” pelawa Mika.
“Ade ape kau suruh aku datang ni? Emergency la, ape la. Ape yang penting sanagt ni? Aku sanggup cancel meeting dengan client tahu tak?” soal Wazi ingin mengetahui tujuan sebenar Mika.
“Kalau ye pun, minumlah air ni dulu,” ujar Mika. Wazi menghirup teh yang telah sedia terhidang di atas meja.
“Aku sebenarnya dah dapat petunjuk. Aku solat Istikharah malam tadi. Memohon yang terbaik untuk aku. Antara Cinta Zaharah atau Cinta Khadijah,” ujar Mika.
“Ha baguslah kalau macam tu. Siapa yang kau pilih?” soal Wazi inginkan jawapan dari Mika. Mika menerangkan segala-galanya pada Wazi. Bersungguh Mika bercerita.
“Jadi. Confirm lah kau pilih die?”
“Yup. Dialah jodoh yang terbaik untuk aku Zi,” jawab Mika.
*************************************************************************************
Kereta Perodua Myvi hitam meluncur laju membelah lebuhraya Pasir Gudang. Cinta dan Ara diam membisu sejak menaiki kereta. Hanya radio yang memecah kesunyian.
“Cinta. Aku sebenarnya tak sanggup nak cakap dengan kau Cinta,” akhirnya Ara bersuara. Ingin membuka segala rahsia yang disimpannya selam ini. Rahsia yang benar-benar menghantuinya.
“Akak nak cakap ape? Share je lah denagn Cinta” soal Cinta.
“Kau tahu tak siape yang bunuh Zaquan sebenarnye?” berkerut dahi Cinta mendengar soalan dari Ara.
“Manelah Cinta tahu kak. Tapi yang bunuh Zaquan tu memang kejam kak. Akak tahu ke siape?”
“Aku,” ringkas Ara. Jawapan Ara benar-benar menyentak Cinta. Hampir hilang kawalannya memandu. Jadi betullah andaiannya selama ini. Perempuan berjubah yang menikam Zaquan seperti yang dilaporkan adalah kakak kembarnya sendiri! Berderau darah Cinta.
“Kenapa akak bunuh die? Die kan therapist akak?” soal Cinta.
“Aku tak nak rahsia aku terbongkar Cinta,”
“Rahsia ape pulak ni?” semakin memuncak perasaan ingin tahu Cinta.
“Zaquan yang sebenarnya langgar Mika,” Cinta semakin terkejut dengan jawapan kakaknya.
“Macam mana kakak tahu Zaquan yang langgar Mika?”
“Aku tahu sebab aku yang upah Zaquan untuk langgar Mika,” sekali lagi Cinta terkejut. Dia hilang kawalannya. Kereta Perodua Myvinya tersasar ke bahu jalan. Mujur tiada apa-apa yang berlaku. Kedua-duanya mengucap panjang. Cinta seakan tidak percaya denga apa yang dikatakan oleh Ara.
“Kenapa akak sanggup buat semua ni?”
“Aku tertekan Cinta. Aku pun tak tahu ape yang aku dah buat,” Ara menekup mukanya. Air matanya mula mengalir. Cinta memulakan kembali pemanduannya.
“Dah la kak. Semuanya dah terjadi. Kita tak boleh nak ulang masa yang lalu. Yang penting, akak kena mohon maaf pada keluarga Zaquan dan Mika. Mana tahu mereka boleh maafkan,” pujuk Cinta.
“Aku tak rase mereka akan maafkan aku. Mati hidup balik pun mereka tak kan maafkan aku. Cume satu je yang aku mintak pada kau. Kau simpan rahsia aku ni. Jangan bagi tahu sesiape pun,” Cinta hanya mengangguk permintaan kakaknya itu.
“Janji?” soal Ara tegas.
“Er…janji..” tersekat-sekat nada suara Cinta.
“Lagi satu, kau tolong sampaikan ni pada Mika nanti,” Ara menghulurkan diarinya kepada Cinta. Cinta mengambilnya lalu diletakkan di seat belakang.
*************************************************************************************
Kelihatan Mika dan Wazi sedang bersembang di luar banglo. Mereka duduk di halaman banglo yang direka indah oleh Wazi. Segalanya kelihatan teratur dan mempesonakan setiap mata yang memandang. Sentuhan ajaib tangan Wazi dalam mereka laman memang tidak boleh dinafikan lagi.
“Lama lagi ke Cinta nak sampai Mika?” aju Wazi sambil menghirup teh.
“Die kate pukul 10 pagi. Kejap lagi sampai la tu,” balas Mika. Betul jangkaan Mika, Perodua Myvi hitam kini berada di hadapan rumahnya. Pintu pagar dibuka. Cinta mematikan enjin. Ara keluar terlebih dahulu. Terkesima Mika melihat kehadiran cinta pertamanya itu. Semakin ayu berbaju kurung.
“Assalamualaikum,” ujar Ara lembut. Wazi dan Mika menjawab salam. Tidak berkelip mata Mika memandang Ara. Mana mungkin dia melupakan Cinta pertamanya.
“Mika ape khabar? Sihat?” soal Ara mesra.
“Sihat,” balas Mika ringkas.
“You masih pakai selipar kuning ni?” soal Ara sambil menunjukkan tangannya ke arah selipar yang dipakai Mika.
“Mestilah. I selesa dengan selipar ni,” ujar Mika. Mika mempelawa kembar seiras itu masuk. Ini kali pertama Mika melihat mereka berdua pada waktu yang sama. Memang tidak dapat dibezakan kalau tidak melihat dengan teliti.
“Mak, ni Cinta Zaharah. Kakak kembar Cinta Khadijah,” Mika memperkenalkan Ara kepada Datin Ruby.
“Apa khabar mak cik?” salam dihulur Ara disambut mesra Datin Ruby. Cinta juga berbuat perkara yang sama.
“Kamu semua duduklah dulu. Mak cik nak ke dapur sekejap,” ujar Datin Ruby lalu meninggalkan mereka berempat di ruang tamu.
“Maafkan I Ara, I tak bermaksud nak tinggalkan you dulu,” ujar Mika.
“I dah tahu semuanya Mika. Sekarang baru I tahu sampai begitu sekali you sayangkan I. Dulu hati I hancur Mika. I hilang kewarasan. I mengalami tekanan perasaan. Tapi bile I dah tahu perkara yang sebenar, mungkin ada kebahagiaan dalam perpisahan kita, Mika,” ujar Ara. Wazi dan Cinta hanya diam setia mendengar.
“Betul kata you tu. Ade hikmahnya kite berpisah. Now, I dah temu kebahagiaan yang selama ini I cari. I dah jumpe cinta I yang sebenar,” ujar Mika. Datin Ruby menghidang air untuk tetamunya.
“Siapa pilihan Iman? Mak tahu sangat la. Habaq kat mak la,” ujar Datin Ruby begitu teruja.
“Ish mak ni. Tak sabar pulak. Iman pilih Cinta,” Cinta Zaharah dan Cinta Khadijah berpandangan. Keliru.
“Cinta yang mana satu Iman? Hang ni jangan dok main-main dengan mak Iman. Ada dua Cinta kat sini ha,” ujar Datin Ruby inginkan kepastian.
“Cinta Khadijah,” tersedak Ara yang sedang meneguk air. Habis basah bajunya. Ara meminta diri untuk membersihkan bajunya di bilik air. Cinta hanya mampu tersenyum dengan jawapan Mika itu. Wazi yang sudah tahu keputusan Mika juga tersenyum lebar. Datin Ruby pula begitu gembira dengan keputusan Mika.
“Baguslah Iman. Minggu depan boleh la mak hantar rombongan meminang,” ujar datin Ruby yang begitu teruja untuk mendapat menantu.
“Mak ni. Janganlah tergopoh-gopoh sangat,” pinta Mika.
“Benda baik Mika. Tak elok dilambat-lambatkan,” ujar Wazi. Berderai ketawa mereka.
*************************************************************************************
Air mata Ara tidak berhenti mengalir. Dia cuba menahan sebaknya. Dia tidak sangka apa yang dia runsingkan selama ini menjadi kenyataan. Luluh hatinya. Dikecewakan untuk kali yang kedua. Cinta hatinya kini menjadi milik adiknya sendiri. Ara menggetap bibir. Cuba menahan tangisnya dari berterusan. Dia harus kuat untuk menghadapi semua ini. Dikuatkan langkahnya keluar dari bilik air. Air matanya dikesat. Tidak mahu menunjukkan kekecewaannya.
*************************************************************************************
Bunyi loceng memberhentikan kerancakkan mereka berbual di ruang tamu. Wazi melangkah keluar rumah untuk melihat siapa yang datang. Kelihatan kereta peronda polis di hadapan banglo Datuk Ismail. Wazi membuka pintu pagar kecil.
“Assalamualaikum, saye Inspektor Helmi,” ujar Inspektor Helmi memperkenalkan diri.
“Ye inspektor, ade ape-ape yang boleh saye bantu?” soal Wazi.
“Kami mendapat aduan dari saudari Cinta Khadijah bahawa suspek utama pembunuhan Zaquan Hairi ada di rumah ini. Saya harap saudara dapat memberi kerjasama dengan pihak polis untuk membenarkan kami masuk untuk membuat penahanan ke atas saudari Cinta Zaharah untuk disoal siasat,” ujar Inspektor Helmi panjang lebar. Jelas riak terkejut di wajah Wazi.
“Ha? Ye ke Tuan?” soal Wazi inginkan kepastian.
“Ya,” ujar Inspektor Helmi ringkas. Wazi membawa Inspektor Helmi dan dua orang pegawainya masuk ke dalam banglo Datuk Ismail. Berdebar hati Wazi bila mengetahui perkara yang sebenar.
*************************************************************************************
Kesemua yang ada di ruang tamu pelik dengan kehadiran pihak polis. Masing-masing saling berpandangan sesama sendiri. Ara semakin cuak. Dapat dia rasakan sesuatu yang tidak kena. Ara merenung tajam ke arah Cinta. Geram dihatinya bukan kepalang.
“Cinta Zaharah, kami perlu menahan kamu untuk siasatan lanjut mengenai kes pembunuhan saudara Zaquan Hairi tempoh hari,” ujar Inspektor Helmi. Datin Ruby dan Mika tekejut dengan apa yang dikatakan oleh Inspektor Helmi. Kedua- dua pegawai Inspektor Helmi mendapatkan Ara. Ara yang bagai dirasuk syaitan, meronta-meronta menggunakan segala kudratnya yang ada. Pegangan pegawai polis itu terlepas. Dengan pantas Ara bertindak mengambil pistol yang tersisip di pinggang pegawai polis itu dan…
“PAAANNNNNNNNNGGGGGGGG,” bergema bunyi tembakan di banglo Datuk Ismail. Semuanya terkejut dengan apa yang berlaku. Rebah sekujur tubuh menyembah ke bumi. Darah merah pekat mengalir.

Bersambung…


PRESENTATION BOARD YANG CAM BEST!

kali ni aku nak share dengan korang example of presentation board yang cam best yang aku pernah buat. presentation board ni time aku part 4, grouping 6 orang kalau tak silap la. tapi yang buat budak lelaki je sebab bdak perempuan tu malas...hahhaa

so presentation board ni pasal park and open space siap dengan contoh sekali.


concept board: spider web

colour: black, white and red

duration: 2 days (bengkak mate tak tido buat bende ni)

so, ni la pic board tu:

aku dengan board

 sile abaikan keadaan sekeliling...

ni anep dgn board...

ni zaedi n lee


p/s: best sekali-sekale wat board camni~

Wednesday, June 16, 2010

...hari 12


Hari duabelas

Dingin malam yang melatari bandaraya Johor Bharu tidak mampu untuk meredakan kepanasan hati Datuk Ismail. Kesabarannya kini teruji. Tidak sangka susu yang diberi kini dibalas tuba. Penahanan isterinya petang tadi kerana menjadi salah satu suspek pembunuhan Zaquan membongkar rahsia yang selama ini disimpan rapi Datin Ruby. Datin Ruby dilepaskan kerana pihak polis tidak mempunyai bukti yang cukup untuk menuduh Datin Ruby melakukan pembunuhan. Tetapi, Datuk Ismail tetap hampa dan kecewa. Hancur luluh hatinya bila mengetahui isteri yang disayanginya selam 30 tahun itu sanggup berselingkuh dengan lelaki lain. Di mana silapnya dia membimbing isterinya, rumit Datuk Ismail memikirkannya. Wajah isterinya ditenung tajam. Dadanya berombak kencang.
“Abang, maafkan Ruby bang. Ruby berdosa pada abang. Ruby mengaku bang, memang Ruby yang salah. Ikut sangat kata hati, ampunkan Ruby bang…” ujar Datin Ruby sambil melutut di kaki suaminya itu.
“Abang tak sangka Ruby sanggup buat abang macam ni. Apa salah abang? Tak cukup ke ape yang abang dah bagi selama ni? Semua yang Ruby nak abang bagi, tapi kenapa ini yang abang dapat? Kenape Ruby? Kenape?” aju Datuk Ismail yang mahukan kepastian dari isterinya itu.
“Ruby tak tahu bang. Ruby khilaf. Ampunkan dosa Ruby bang, ampunkanlah Ruby…” air mata Datin Ruby mula berderai. Datuk Ismail yang semakin hilang tahap kesabarannya, memegang tubuh Datin Ruby. Direnung mata Datin Ruby dalam-dalam. Semakin membuak amarahnya. Tidak mampu lagi Datuk Ismail mengawalnya, sehingga tangannya singgah ke muka Datin Ruby. Terduduk Datin Ruby di atas katil. Kebas terasa di pipinya. Esakkannya makin kuat.
“Ruby tak payah nak mintak maaf pada abang. Abang mungkin boleh maafkan Ruby, tapi dosa Ruby pada Allah? Bertaubatlah Ruby, sebelum pintu taubat tertutup,” ujar Datuk Ismail. Mika yang sedari tadi menghendap pertelingkahan kedua orang tuannya, kini tidak sanggup melihat emaknya menderita kesakitan. Dikuatkan semangatnya untuk masuk ke bilik orang tuanya itu.
“Sudahlah ayah, buat-buatlah mengucap. Janganlah buat mak macam ni. Kesian dekat mak. Kalau ayah tak kesian dekat mak pun, ayah kesianlah dekat Iman,” ujar Mika tersekat-sekat. Hiba di hatinya kian terasa. Dipeluk erat emaknya itu. Datuk Ismail kini terdiam membisu. Beristighfar panjang.
“Maafkan ayah Iman, ayah tak mampu nak kawal kemarahan ayah. Ruby, abang maafkan Ruby. Tapi untuk kali ni saje. Kalau pisang berbuah dua kali, sampai bila-bila pun abang tak akan maafkan Ruby,” ujar Datuk Ismail lalu keluar meninggalkan dua beranak itu. Mika cuba menenangkan emaknya itu. Jelas terlihat kasih sayang seorang anak kepada emaknya. Pada Mika, walau apa pun yang berlaku, Datin Ruby tetap emaknya. Hanya satu di dalam dunia. Air mata Mika menitis keluar tanpa disedarinya.
“Maafkan mak Iman. Maafkan mak…” rayu datin Ruby.
“Iman maafkan mak. Walau ape pun yang terjadi, Iman tetap sayangkan emak. Mak janganlah menangis lagi, Iman tak nak tengok mak macam ni,” ujar Mika sambil mengesat air mata emaknya. Terharu Datin Ruby dengan tindakan anaknya itu.
*************************************************************************************
Ara tidak dapat melelapkan matanya malam itu. Sudah beberapa kali dia mengubah posisi badannya. Tidak juga lelap. Fikirannya kini berserabut. Memikirkan apa yang telah dilakukannya untuk membalas dendam kepada bekas kekasihnya, Mika. Mengapa dia tergamak mengupah Zaquan untuk melanggar Mika? Mengapa dia tergamak membunuh Zaquan semata-mata ingin menutup rahsianya? Bertalu- talu soalan menujah fikirannya.
“Tak tidur lagi kak?” soal Cinta yang tiba-tiba masuk ke dalam bilik Ara.
“Tak boleh nak lelap la Cinta,” balas Ara ringkas.
“Kakak nak share ape-ape problem ke? Cinta sudi mendengar kak,”
“Kau tak boleh nak buat ape Cinta. Aku dah banyak buat dosa. Kalau kau nak tolong aku, tolong keluar dari bilik aku,” tegas Ara. Cinta terpaksa akur dengan permintaan kakaknya itu, lalu melangkah keluar. Ara semakin tidak keruan. Fikirannya kini merawang teringatkan Mika. Tidak dia duga Mika meninggalkannya kerana tidak mahu melihat dia menderita. Begitu sekali sayangnya Mika terhadapnya. Dibuka diarinya. Diselak sehelai demi sehelai. Mata Ara tertancap pada gambar Mika bersama selipar kuning yang diberinya dulu. Teringat kembali saat-saat manis dia bersama Mika. Dikucup lembut gambar itu. Sayangnya pada Mika kini kembali.
*************************************************************************************
Kabus pagi mula menghilang. Sinar mentari yang melatari Pantai Lido dapat disaksikan jelas dari banglo milik Datuk Ismail. Pagi itu tidak seperti biasa. Kehadiran Mika menambahkan lagi keceriaan keluarga Datuk Ismail. Mereka bertiga, duduk semeja ketika bersarapan. Jelas terlihat kebahagiaan di antara mereka. Semua yang terjadi semalam, sudah dibuang jauh-jauh.
“Suke Iman tangok mak dengan ayah dah berbaik,” ujar Mika sambil menyuap mee goreng ke mulutnya. Datuk Ismail dan Datin Ruby hanya tersenyum. Mereka saling berpandangan.
“Sedangkan lidah lagi tergigit Iman, inikan pula suami isteri. Iman akan rasa juga nanti,” ujar Datuk Ismail. Berubah terus air muka Mika.
“Iman nak juga rasa macam mana nikmatnya berumah tangga ayah. Tapi Iman hidup bukannya lama…” belum sempat Mika menghabiskan kata-katanya, Datin Ruby meletakkan jari telunjuknya di mulut anaknya itu.
“Iman jangan cakap macam tu. Jodoh pertemuan, ajal maut, semuanya di tangan Allah. Emak akan pastikan Iman kahwin jugak,”
“Siapa nak dengan orang yang dah nak mati ni mak,” nada sayu Mika kedengaran.
“Cinta Khadijah. Mak berkenan sangat denagn dia,” ujar Datin Ruby. Datuk Ismail hanya mengangguk setuju. Mika mula serabut dengan permintaan Datin Ruby. Tak kan aku nak kahwin dengan adik kembar ex aku sendiri? Macam mana pula dengan Cinta Zaharah yang aku tinggalkan dulu? Getus hati Mika. Kepalanya ligat mencari alasan yang terbaik untuk mengelak permintaan Datin Ruby.
“Kanser ni tak akan membahagiakan dia mak,” ringkas Mika. tersedak Datuk Ismail yang sedang meneguk kopi.
“Dah, dah. Let it ends here. Iman, tak payah fikir tentang perkara ni lagi. Pergi rehat,” ujar Datuk Ismail. Datin Ruby pula terdiam. Terpana dengan renungan suaminya. Dia faham arahan suaminya itu.
*************************************************************************************
“Macam mana cuti bos? Dengar-dengar housemate bos accident. Dah ok ke?” soal Sara sebaik sahaja menghidangkan kopi untuk bosnya itu. Wazi menghirup penuh tenang.
“Cepat ea tersebar cerita ni. Korang ni buat kerja ke bergosip? Hahaha..by the way, die dah sihat dah,” ujar Wazi ceria.
“Alhamdulillah. Baguslah kalau macam tu. Takde lah bos saye ni susah hati je nanti,” ujar Sara sebelum meninggalkan Wazi. Wazi termenung sejenak. Tak susah hati die kate. Aku ni dah macam ape dah bile dapat tahu Mika ade kanser hati. Bisik hati Wazi. Wazi merenung frame gambar di atas mejanya. Diambil lalu diusap perlahan-lahan. Kenangannya bersama Mika memang banyak. Berkawan baik sejak kecil. Bersekolah sama. Belajar di universiti yang sama. Semua pahit maung mereka hadapi bersama. Kenapa kau harus pergi Mika? Aku tak nak kehilangan kau. Getus hati Wazi. Tanpa disedari, air jernih mula membasahi pipinya. Sayu.
*************************************************************************************
“Risau mama tengok Ara tu cinta. Mama tak tahu lagi nak buat macam mana. Bile mama tegur, cepat je die melenting,” adu Pn. Lisa sambil menghidangkan makan tangah hari.
“Ye ke mama? Takpe, nanti Cinta try cakap dengan die,” ujar Cinta.
“Kamu pergilah panggil die makan sekali. Dah banyak kali mama ajak, tak jugak die keluar dari bilik,” ujar Pn. Lisa.
“Biarkanlah dulu die mama. Fikiran die tengah serabut kot. Kita janganlah pressure die lebih-lebih. Nanti penyakit lame die datang balik macam mane? Bukan mama je yang susah, Cinta jugak susah. So, ape kate, mama duduk, makan dengan Cinta. Cinta pun ade bende nak cerita dengan mama,” ujar Cinta sambil menyenduk kuah asam pedas ke pinggannya.
“Ha, ape benda yang kamu nak cerita dekat mama ni,”
“Malu la nak cakap,” wajah Cinta mula merah.
“Ni mesti anak mama dah jatuh Cinta ni. Dengan siape? Cakap jelah. Tak payah nak berahsia sangat dengan mama,” ujar Pn. Lisa ingin mengorek rahsia Cinta.
“Mikael Iman,” ujar Cinta. Jelas reaksi terkejut dapat dilihat pada muka Pn. Lisa.
“Kamu dah gile ke Cinta. Die bukan ex boyfriend kakak kau ke? Kalau die tahu macam mana? Mama tak nak tengok korang bergaduh. Mama tak setuju,” Pn. Lisa member kata putus.
“Tapi ma…” pujuk Cinta.
“Kamu jangan nak cari pasal. Mama kate no, no la,” tegas Pn. Lisa. Cinta mula mencebik. Hatinya luluh bile cintanya mendapat tentangan mamanya. Cinta bingkas bangun meninggalkan meja makan.
“Cinta, habiskan nasi ni. Sikit-sikit merajuk. Elok lah tu anak dara merajuk,” sinis Pn. Lisa. Ara yang baru keluar dari bilikya terdengar perbualan mamanya dengan Cinta. Ara menggetap bibirnya. Geram apabila terang-terangan adik kembarnya itu menyatakan cintanya pada Mika. Ini tak boleh jadi ni! Getus hati Ara.
*************************************************************************************
Mika merenung Pantai Lido dari balkoni biliknya. Dicampak pandanganya jauh-jauh. Angin yang bertiup, menyapa lembut pipi Mika. Kepalanya ligat berpusing memikirkan perkara yang diajukan emaknya pagi tadi. Bukan dia tidak mahu mengecapi nikmat sebuah perkahwinan. Tetapi, dia buntu dengan pilihannya. Dalam hatinya ada dua Cinta. Cinta Zaharah dan Cinta Khadijah, saudara kembar yang telah mencuri hatinya. Antara kasih lama dan kasih yang baru disemai, Mika tidak tahu apa yang patut dia lakukan. Dicapainya pen dan kertas, diluahkan perasaannya.
“Tulis ape tu bro? sapa Wazi.
“Eh, takde pape la bro. Saje je nak tulis sikit-sikit. Haha… dah lama ke kau sampai? Soal Mika sambil melipat kertas yang sudah ditulisnya.
“Baru je samapi. Aku baru habis kerja ni. Dari office terus shoot ke rumah kau. Nak jengok kawan aku sorang ni. Aku jumpe mak kau kat bawah tadi. Die kate kau ade dekat atas. Aku tak nampak pun abang kau? Mane die?” soal Wazi lalu duduk di kerusi bertentangan dengan Mika.
“Oh, Ali pergi London. Ade urusan kerja dekat sana. By the way, mane barang yang aku pesan tu?”
“Ade ni ha. Dah macam takde selipar lain la kau ni. Selipar kuning buruk ni jugak yang kau nak pakai,” ujar Wazi sambil menyerahkan beg plastik berisi selipar kuning Mika.
“Kau tak tahu betapa aku sayang selipar ni Zi. Buruk die pun, aku lagi sayang,” ujar Mika sambil membelek keadaan selipar kuning kesayangannya.
“Suke la tu dapat balik selipar kuning tu,”
“Suke la. Kau nak tahu tak siapa yang bagi selipar ni?”
“Taw dah. Ex girlfriend kau kan?”
“Yup. Tapi kau tak tahu kan ex girlfriend aku siape?” Wazi hanya menggeleng.
“Siape bro?”
“Cinta Zaharah, kakak kembar Cinta Khadijah,” kata-kata Mika benar-benar membuatkan Wazi terkejut. Berkerut dahinya.
“Biar betul bro? kau tak pernah cakap pun kat aku? Kalau kau nak tahu, Cinta Zaharah tu one of my client,” ujar Wazi.
“Oh ye ke? Tak sangke ea. Kecil betul dunia ni. Pusing-pusing jumpe jugak orang yang same,” ujar Mika ketawa kecil.
“Tapi kenape kau macam ade masalah je? Kau keliru nak pilih yang mana satu ke?” soal Wazi.
“Yup, that’s right. Aku buntu lah bro. Dulu, aku tinggalkan Cinta Zaharah lepas aku dapat tahu yang aku ade kanser. Aku tak nak menghampakan die. Tu yang aku putus dengan die. Tapi, sekarang aku boleh pulak jatuh hati dengan adik kembar die pulak. Aku tak dapat bayangkan perasaan Ara nanti bile dapat tahu aku suke dekat adik die,” ujar Mika menerangkan apa yang terbuku dalam hatinya selama ini.
“Oh, susah aku nak tolong kau bro. Kau kene tanye diri kau sendiri. Siape yang patut kau pilih. Antara Cinta pertama kau atau Cinta baru kau,” ujar Wazi membuat kesimpulan.
“Ntah la Wazi. Aku pun hidup tak lama. Aku just nak rase bahagienya ade isteri. Ade penyeri dalam hidup aku,” nada sebak terdengar dari suara Mika.
“Kau tak nak jumpe dengan Cinta Zaharah ke. Terangkan ape sebenarnye yang ade dalam hati kau tu?” soal Wazi. Mika terdiam memikirkan cadangan Wazi itu. Perlukah aku menemui Cinta Zaharah kalau itu jalan yang terbaik? Bisik hati Mika.
*************************************************************************************
Ara menolak pintu bilik Cinta. Kelihatan Cinta sedang tekun mengadap laptopnya. Ara melabuhkan punggungnya di atas katil Cinta.
“Cinta, kakak ade bende nak cakap dengan Cinta,” ujar Ara.
“Ape die kak? Cakap je la. Kalau Cinta boleh tolong, InsyaAllah Cinta tolong,” balas Cinta.
“Cinta betul-betul sayangkan Mika ke?” persoalan yang keluar dari mulut Ara benar-benar membuatkan Cinta terkesima. Darah Cinta berderau.
“Err…kenape kak?”
“Kau tak payah lah sembunyikan lagi. Aku dah dengar dah semua,”
“Tapi kak…”
“Kau tak payah nak bertapi-tapi. Kalau kau dah suke, aku tak boleh nak halang. Kalau itu memang jodoh kau, aku nak buat macam mane,” nada sayu kedengaran. Cinta berasa pelik dengan ape yang diungkapkan Ara.
“Akak tak marah?”
“Buat ape aku nak marah, cume satu je aku nak. Kau jage lah Mika tu selagi hayat die masih ade. Bahagiakanlah hari- hari terakhir die,” ujar Ara dengan nada yang sebak. Cinta memeluk Ara. Tangisan mula kedengaran.
“Lagi satu Cinta, boleh tak kau bawa aku jumpe Mika buat kali terakhir?” pinta Ara.
“Boleh kak,” balas Cinta ringkas. Tetapi dia pelik mengapa untuk kali terakhir? Berkerut dahi Cinta.

Bersambung…


Tuesday, June 15, 2010

NEW IDEA FOR WAKAF (ECO FRIENDLY)

bosan plak bile dh hbis dip ni. xpe rehat dulu b4 sambung dgree..
so kali ni aku nak share dgn korg model wakaf yg aku n group aku buat time part 4 dip. landscape architecture kt uitm perak..


theme: MODERN CONTEMPORARY SHELTER

concept: ECO FRIENDLY SHELTER

medium: art card, sandwich board small wavy, wood, chop sticks, pencungkil gigi, UHU, glie gun, brown paper, stone, plastic cover, thread, spray and daun tiruan.

scale: 1:50 
duration time: 2days

ni pic model tu:







p/s: credit to my team members; anep, zaedi, lee...korg memang BEST! kalau ade yg berminat, please leave comment k~

...hari 11


Hari sebelas

Mentari mula menjengah di ufuk timur. Menunjukkan sinarnya, menerangi seisi alam. Indahnya ciptaan Tuhan tiada tandingan. Sinar mentari pagi memancar di jendela. Mika masih lagi lena diulit mimpi. Wajahnya kelihatan pucat. Wazi yang baru sahaja sampai terus duduk di kerusi di sebelah katil Mika. Ditenungnya muka Mika. Sayu hatinya apabila insan yang selama ini menjadi tempat dia berkongsi segala suka dan duka, akan pergi meninggalkannya. Dia tidak mampu melawan takdir. Hanya mampu berserah, mengharapkan yang terbaik untuk Mika.
“Dah lame ke kau sampai?” ujar Mika sambil menggeliat kecil.
“Baru je bro. Ni aku ade belikan nasi lemak opah. Favourite kau kan? Aku amek lauk sambal paru dan sambal kerang. Dah lame rasenye kau tak makan nasi lemak opah ni kan?” ujar Wazi sambil meletakkan bungkusan nasi lemak di atas pinggan supaya mudah untuk Mika makan.
“Nak aku suap ke?” pelawa Wazi berseloroh.
“Ah kau, jangan nak mengade-ngade. Aku dah sihat dah ni. Aku boleh suap sendiri la. By the way, thanks for such a great food Zi. Dah lame aku mengidam, cume tak tercakap je,” ujar Mika.
“Enjoy your breakfast bro. Aku nak turun beli paper jap,”
“Kau tak makan sekali ke?” pelawa Mika.
“Kalau kau suap nak la. Hahaha.. just joking. Aku dah makan tadi. Kau makan la puas-puas,” ujar Wazi lalu pergi meninggalkan Mika yang sedang asyik menikmati sarapan pagi.
*************************************************************************************
Awal pagi lagi Cinta sudah bangun. Bersiap untuk pulang ke rumah mamanya. Cuti yang diberi akan digunakan sebaiknya bersama ahli keluarganya. Cinta juga mahu pergi ke majlis pengebumian Zaquan. Tidak sangka Zaquan pergi pada usia yang muda. Mati dibunuh dengan kejam. Apa dosa Zaquan sehinnga ada orang membunuhnya? Semuanya masih lagi menjadi tanda tanya di dalam fikiran Cinta.
“Suri, aku nak balik rumah mama aku taw. Kalau ade ape-ape, just text or call me ok,” ujar cinta sambil menarik luggagenya keluar dari bilik. Cinta kelihatan ayu berbaju kurung cotton bunga kecil dan bertambah serinya mengenakan selendang putih.
“Cantik kau hari ni. Nampak manis la bile kau bertudung,” puji Suri.
“Oh, habis selama ni I tak manis lah ye?”
“I mean, kau lebih manis la bile bertudung. Nanti kalau dah sampai, call aku taw. By the way, takziah la atas pemergian Zaquan,” ujar Suri.
“Ok, aku ni pun nak singgah majlis pengebumian Zaquan dulu. Mak aku kate jumpe kat sane,” ujar Cinta lalu mencapai kunci keretanya.
“Drive elok-elok ye Cinta,” pesan Suri. Cinta hanya tersenyum dan mengangguk. Cinta terus meninggalkan kawasan rumahnya menuju ke Tanah Perkuburan Mahmudiah. Maafkan I Mika, I tak dapat nak jemput you keluar dari hospital hari ni. Getus hati Cinta.
*************************************************************************************
Mika yang baru sahaja selesai bersarapan pagi, menyandarkan tubuhnya di kepala katil. Wazi pula sibuk membelek surat khabar yang baru dibelinya. Tekun dibacanya tajuk berita satu persatu.
“Wey, Mika. Polis dah tahan suspek yang langgar kau la hari tu,” ujar Wazi.
“Ye ke? Siape?” ujar Mika ingin tahu.
“Rafe,” jawab Wazi ringkas.
“Hah? Rafe? Aku rase macam ade yang tak kena la Zi. Aku tak rase Raf yang langgar aku. Sebab mase aku kene langgar tu, shift die jage butik. Mustahil lah die langgar aku. Lagipun, ape point die nak langgar aku pulak?” soal Mika.
“Mane lah taw die dengki kat kau ke. Manusia, hati lain-lain walaupun rambut sama hitam bro. Polis tahan die sebab dalam rakaman cctv, kereta yang langgar kau tu kereta die. Kau tak perasan kereta yang langgar kau mase tu?” Wazi inginkan kepastian dari Mika.
“Mane nak nampak bro. Tengah aku berlari nak pergi entrance jusco tu, tibe-tibe ade kereta hentam aku dari belakang. Semuanya berlaku dalam sekelip mata. Ape yang aku ingat, semua jadi hitam. Gelap,” terang Mika.
“Oh ye ke? Jadi kau pasti la bukan Rafe yang langgar kau bro?”
“Aku rase memang bukan die. Nanti kau tolong teman aku pergi balai polis ea. Aku nak jamin die,” ujar Mika.
“Ok bro, no hal. Kau pun dah boleh keluar kan tengah hari ni? Barang kau dah kemas?” soal Wazi. Mika hanya menggelengkan kepalanya.
“Dah, biar aku kemaskan, kau rehat lah dulu before parents kau datang,” ujar Wazi sambil melipat pakaian Mika dan memasukkannya ke dalam beg. Mika cuba melelapkan matanya. Tapi tidak boleh. Fikirannya ligat mengimbas kembali keadaan sewaktu die dilanggar. Apa yang pasti, bukan Rafe yang melanggarnya.
*************************************************************************************
Suasana hening menguasai latar Tanah Perkuburan Mahmudiah. Awan mendung yang berarak, seakan menangisi pemergian Zaquan. Sanak- saudara dan kenalan terdekat mula membanjiri majlis pengebumian mangsa bunuh yang mengejutkan ramai pihak. Kelihatan Pn. Lisa dan suaminya, En. Ibrahim Lee sedang mengatur langkah ke arah orang ramai yang sedang menunggu jenazah Zaquan yang hendak dikebumikan. Rintik-rintik hujan mulai turun membasahi bumi, mengiringi van jenazah yang membawa arwah Zaquan. Keranda diusung keluar dari van, disambut oleh sanak-saudaranya. Terdengar sedu-sedan ahli keluarga Zaquan melihat jenazah dikebumikan. Selesai jenazah dikebumikan, terdengar talkin dibacakan. Terasa sayu dalam hati setiap yang hadir.
“Assalamualaikum mama, papa,” ujar Cinta perlahan. Menghormati bacaan talkin yang sedang dijalankan. Cinta bersalamn dengan kedua orang tuanya.
“Baru sampai ke Cinta?” ujar Pn. Lisa.
“Ha’a. Baru je ma. Kakak mana mama?” soal Cinta.
“Die tak datang. Die kate sakit kepale. So, mama tak paksa lah die datang,” jawab Pn. Lisa.
“Oh, ok” balas Cinta. Semua hadirin mula meninggalkan tanah perkuburan selepas tamat bacaan talkin. Pn. Lisa, En. Ibrahim Lee dan Cinta Khadijah berjalan seiringan menuju ke kereta selepas mengucapkan takziah kepada keluarga Zaquan. En. Ibrahim Lee mempercepatkan langkah meninggalkan dua beranak itu untuk mengalih keretanya yang menghalang laluan.
“Mama tak pelik ke kenape Zaquan mati kene tikam? Soal Cinta.
“Mama tak tahu nak jawab la Cinta. Mama rasa macam ade sesuatu yang tak kena dari semalam,” ujar Pn. Lisa.
“Ape yang tak kena ma?”
“Semalam kakak kamu awal-awal pagi lagi dah keluar rumah. Balik rumah dalam pukul 11.30 pagi, pakai jubah hitam. Mama pun pelik la kenape die pakai jubah. Ade event ape. Die kate saje je sebab dah lama jubah yang papa belikan terbiar dalam almari. So, die pakai la,” terang Pn. Lisa.
“Jubah hitam ma? Betul ke?” soal Cinta, inginkan kepastian.
“Ha’a Cinta. Lagi satu mama ade nampak tangan die berdarah, mama tanyelah kenape. Die kate terluka sikit je,” ujar Pn. Lisa. Fikiran Cinta semakin ligat berpusing memikirkan tentang kakak kembarnya itu, Cinta Zaharah. Dia juga teringat berita semalam. Zaquan mati dibunuh oleh seorang wanita berjubah hitam dan berpurdah. Mungkinkah? Ah, mana mungkin kakak yang bunuh Zaquan. Getus hati Cinta, cuba menafikan andaian yang bukan-bukan.
*************************************************************************************
“Terima kasih banyak-banyak doktor,” ujar Datuk Ismail.
“Sama-sama Datuk. Kalau Iman ade rasa sakit, call lah saye. Saye akan datang untuk buat rawatan lanjut. Buat masa ni, biarkan dia berehat dulu. Tenangkan fikiran. Buatlah perkara yang boleh menggembirakan hari-harinya. Jangan sesekali beri tekanan pada dia,” ujar Dr. Jufrey panjang lebar.
“Baiklah doktor. Kami akan jage die baik-baik,” ujar Datuk Ismail sambil menghulurkan tangannya bersalam dengan Doktor Jufrey.
“Dah, Ruby bawa beg Mika tu,” arah Datuk Ismail. Datin Ruby hanya menuruti kata suaminya itu. Wazi memapah Mika keluar dari wad itu. Mereka semua menuju ke kereta.
“Ayah, boleh tak singgah IPD J.B? Iman nak pergi jamin Rafe,” ujar Mika.
“Iman nak jamin orang yang cube nak bunuh Iman ke?” ujar Datin Ruby, mempersoalkan tindakan yang cuba dilakukan anaknya itu.
“Mak, ayah. Rafe tak salah. Bukan die yang langgar Iman. Die kerja mase Iman kene langgar hari tu,”
“Confirm ke Iman?” soal Datuk Ismail pula.
“Confirm ayah. Memang bukan Rafe yang langgar Iman. Percayalah,” ujar Mika, cuba meyakinkan kedua orang tuanya.
“Kalau macam tu, Iman kene beri kenyataan dekat balai polis dulu,” ujar Datuk Ismail. Honda Civic milik Datuk Ismail mula meninggalkan perkarangan Hospital Sultan Ismail menuju ke IPD Johor Bharu. Wazi pula mengekori mereka menaiki keretanya sendiri.
*************************************************************************************
“Assalamualaikum. Kakak sihat? sapa Cinta selepas membuka pintu bilik kembarnya itu. Ara yang sedang menulis sesuatu dalam diarinya terkejut lalu menyisip diarinya di bawah bantal.
“Waalaikumusalam. Yang kau ni masuk tak reti nak ketuk pintu ke? Main redah je,” tinggi nada Ara memarahi adik kembarnya itu.
“Maafkan Cinta kak,” ujar Cinta lembut.
“Ha yela-yela. Mimpi ape kau balik ni ha?” soal Ara.
“La, Cinta balik pun salah ke? Cinta nak tengok kakak la. By the way, takziah la sebab Zaquan,” ujar Cinta.
“Kenape kau nak ucap takziah pulak kat aku? Aku bukan ade kene mengene dengan die pun,” bentak Ara.
“Kak, tak baik cakap macam tu dekat orang yang dah takde,” ujar Cinta sambil melabuhkan dirinya di sisi kembarnya itu.
“Ah kau, macam lah baik sangat. Dah lah rampas ex aku!” tegas Ara.
“Ape maksud kakak? Cinta tak faham la” berkerut dahi Cinta. Cuba berlakon di depan kakaknya itu.
“Kau jangan nak berlakon la Cinta. Aku dah tahu dah semua. Kau cube nak rapat dengan Mika kan? Lelaki yang pernah kecewakan aku dulu? Dah takde orang lain ke Cinta? Lelaki macam tu pun kau nak buat boyfriend!” mendidih darah Ara.
“Bukan macam tu kak. Kakak dah salah faham ni,”
“Kau lah yang salah. Buat ape kau nak kawan dengan orang macam tu? Buat sakit hati je. Lelaki dayus!” jerit Ara.
“Kakak jangan tuduh yang bukan-bukan. Kakak tahu tak yang die tinggalkan kakak sebab tak nak tengok kakak merana. Menderita!” kesabaran Cinta sudah tercabar.
“Tak nak tengok aku menderite konon. Habis yang die tinggalkan aku ni, kire aku tak menderita la ni?” soal Ara, cuba menafikan kata-kata adiknya itu.
“Dia ade kanser hati kak. Tinggal 3 bulan lagi je die boleh hidup. Tu yang die tekad tinggalkan kakak. Die tak mahu kecewakan kakak,” ujar Cinta menjelaskan perkara yang sebenarnya. Terduduk Ara bila mendengar apa yang dikatakan oleh kembarnya itu. Terdiam membisu. Wajahnya sudah berubah. Air matanya mula mengalir. Terkenang kembali saat indah ketika dia bersama Mika melayari detik indah bercinta.
*************************************************************************************
“Terima kasih banyak-banyak bro sebab kau jamin aku. Kau lah sahabat dunia akhirat aku,” ujar Rafe, terharu selepas dibebaskan dengan ikat jamin.
“Aku tahu memang kau tak salah Raf,” ujar Mika. Mereka berdua berpelukan. Datuk Ismail, Datin Ruby dan Wazi hanya melihat kegembiraan itu.
“Boleh aku tanye kau satu soalan tak Raf? Soal Mika.
“Ha ape die?”
“Kau kerje kan time aku kene langgar?”
“Ye la. Mase tu kan shift aku. Dah la aku jage butik sorang-sorang je, ade mase pulak aku nak langgar kau,” ujar Rafe dalam nada berseloroh.
“Tapi kereta yang langgar aku tu memang kereta kau kan?”
“Kalau ikut ape yang polis tunjuk rakaman cctv dekat aku, memang aku mengaku kereta tu memang kereta aku. Tapi…” tersekat suara Rafe.
“Tapi ape bro?”
“Tapi mase tu kereta aku Zaquan pinjam. Kawan aku,”
“Jadi die la yang langgar aku?” soal Mika.
“Might be. Ape motif die, aku tak tahu. Tapi bile aku bagi tahu polis, die orang kate yang Zaquan tu dah mati kene bunuh,” terang Rafe.
“Kene bunuh? Kenape?” soal Mika inginkan kepastian.
“Die mati kene tikam dekat airport Senai. Polis still cari suspek pembunuh die,” jelas Rafe. Datin ruby yang dari tadi mendengar perbualan mereka berdua tiba-tiba bersuara.
“Rafe, boleh mak cik tanye. Zaquan kawan Rafe tu ape name penuh die?” soal Datin Ruby inginkan kepastian.
“Zaquan Hairi, mak cik,” ujar Rafe. Bagai gugur jantung Datin Ruby mendengar nama yang disebut Rafe. Memang die kenal sangat Zaquan Hairi. Lelaki yang pernah menjadi anak ikannya suatu ketika dulu.
“Kenape mak cik?” soal Rafe.
“Err…takde papelah. Mak cik just nak tahu je,” pucat muka datin Ruby. Mereka berlima terus melangkah ke tempat letak kereta. Mika memohon bantuan Wazi untuk menghantar Rafe ke apartmentnya manakala Mika dan kedua orang tuanya mahu terus balik ke rumah kerana Mika berasa kurang sihat. Kereta Wazi pergi meninggalkan perkarangan IPD Johor Bharu terlebih dahulu. Diikuti kereta Datuk Ismail.
“Assalamualaikum Datuk Ismail, boleh matikan enjin kereta Datuk tak,” ujar pegawai polis yang mejaga pondok kawalan polis di pintu utama.
“Kenapa ya encik?” berkerut dahi Datuk Ismail mendengar arahan pegawai polis itu.
“Sila beri kerjasama Datuk. Kami terpaksa menahan isteri Datuk Ismail, Datin Ruby untuk membantu siasatan kes pembunuhan saudara Zaquan Hairi semalam,” ujar pegawai polis berkenaan. Bagai tercabut nyawa Datin Ruby mendengar apa yang dikatakan oleh pegawai polis itu. Pucat lesi! Riak terkejut juga jelas terlihat pada muka Datuk Ismail dan Mika. Mereka berdua saling berpandangan.

Bersambung…

Monday, June 14, 2010

my masterpiece during Diploma in Landscape Architecture 2007-2010 (PART 5)

1 sudah, 2 sudah, 3 sudah, 4 pun sudah.
sekarang aku nk share lak artwork aku time part 5 plak..(bangkit dari zaman kegelapan)
hahahaah

time part 5 ni, aku study pasal housing & community design...
design idea for housing development area la
design kene ikut akta perumahan segale~
cam biase, aku share project 1 dan final project aku


ni first project: PROPOSEDHOUSING AND COMMUNITY DESIGN AT PUNCAK ISKANDAR, BANDAR SERI ISKANDAR, PERAK DARUL RIDZUAN


theme: CENTRALIZED COMMUNITY

concept: GREEN OASIS


conceptual development

master plan & perspectives

enlargement plan

section elevations & perspectives


lecturers said: the concept is good, support the theme..design best! tp still x cukup lagi



ok now, final project lak...
ade 2 site, so lecturer bg studio kpd 2 la, ade yg dpat site d'residence bayan mutiara dan ade yg dpt dedaun. so aku dpat bayan mutiara.
site best, tepi laut...


ni final project: PROPOSED HOUSING & COMMUNITY DESIGN AT D'RESIDENCE, BAYAN MUTIARA, PULAU PINANG.


theme: THE ELITE RESIDENCY THROUGH THE SEA
concept: VILLAS SEA VISTA

conceptual development

master plan & type of houses

enlargement plan

section elevation & perspectives

section elevation & perspectives


lecturers said: really impressed. the best design of the studios. but need to concern the safety design...overall good job!


p/s : best part 5 ni...enjoy wat housing...setelah berhempas pulas, syukur, 4 flat kembali dalam genggaman gue!!!

ShareThis