Pages

V.I.P BLOG KU

Wednesday, January 23, 2013

EXAMPLE OF CREATIVE RESUME DESIGN!

Assalammualaikum readers dan salam 1dunia...




"RESUME AND FIRST IMPRESSION"



So, bila dah habis study ni...mesti sibuk duk nak cari kerja sana-sini. Tak kira lah apa jua kerja, semuanya banyak persaingan sekarang. Untuk mencari kerja, salah satu perkara yang paling penting adalah resume atau juga dikenali sebagai curriculum vitae (CV). Resume or CV ni tersangatlah penting di mana ianya merupakan medium premier bagi memperkenal diri kita kepada bakal majikan kita. 



So, macam mana nak jadikan resume kita tu ringkas dan padat serta berkualiti? Dan dalam pada waktu yang sama, dapat memberi first impression yang positive kepada bakal majikan kita? Sekarang 2013... tipikal resume pakai microsoft word is too lame... sorry to say lah.. But, its depend pada bidang yang kita ceburi. If melibatkan bidang kreatif, resume or CV perlulah diberi suntikan kreatif agar dapat menarik perhatian bakal majikan...ye dak? Kalau ambil medic of pharmacy, resume korang bolehlah diberi suntikkan pelali... hehehe



Ok, masa aku pergi finishing school, instructor yang incharge tu ade berpesan, untuk buat resume, keep it simple and attractive. So, kat sini ade beberapa sample resume yang boleh dijadikan contoh untuk korang dalam menambah baik resume or CV korang... peringatan, contoh di bawah bukannya contoh THE BEST EVER RESUME IN THE WORLD.... kang ade yang salah anggap kang.... so, korang dah besar panjang, fikirlah...buatlah yang terbaik untuk masa depan anda.... :)




So fancy kan? mmmm....






Simple yet creative :)



Yang ni siap timeline...

One of my favourite :)

Yang ni pun aku suka :)



Ha...amacam? Kreatif kan...mostly contoh kat atas ni graphic designer punya resume... Tapi, kita boleh ambil idea dan buat some innovation... Maybe, korang boleh buat lagi best dari ni... siapa tahu? Resume ni melambangkan kita punya personaliti dan juga identiti... jangan lah resume je pung pang pung pang... bile dah kerje.... macam haram... jangan sampai bos kate, "baik awak berhenti, bukak company sendiri buat resume untuk orang"... ;P


So, yang ni last contoh, sesuai untuk korang yang memang tak boleh dipisahkan dengan laman social... Daripada resume korang, majikan dah dapat tahu, "budak ni kalau aku ambil kerja, aku bayar bil letrik dan wifi untuk dia main facebook je...." #ehterasake?






  Now, let's the ideas dancing out of your mind guys! Happy reading!



p/s: tak semua company yang suka resume yang over do, but somehow, tak salah kita test market ye dak?

6 comments:

muhammadbobo said...

mana ada menganga pun boss kalau dapt resume macam ni

mr.F said...

@muhammadbobobos nganga..sambil tanya awak nak gaji berapa :P

miSs aMz said...

Tq mr. F sgt membantu. Nak buat utk asg LA Practice

asYDhia said...

terbaik...lepas ni dah tak da resume ala2 word gitu hehe

aNdi.Hanin::حنين said...

kalau bukan bdk art buat cani gak, agak2 boleh terima ke ek?

Anonymous said...

Thanks for the useful info.. :)
No more wordy CV after this.

ShareThis