Pages

V.I.P BLOG KU

Wednesday, December 1, 2010

MUSLIHAT ( MUKA TUJUH )




MUKA TUJUH


                Kesibukkan Kota Singa semakin rancak. Pelbagai karenah, pelbagai agenda. Namun, debaran dalam hati Datin Habibah, hanya Tuhan yang tahu. Athir memang melampau! Tidak pernah cukup dengan apa yang aku dah bagi dekat dia, anak aku pulak kau nak kebas! Getus hati Datin Habibah. Amarahnya semakin membuak. Pertemuan dengan Athir sebentar tadi bagai mencurah minyak ke dalam api menyala.

                “Kenapa mama senyap je ni? Muka mama macam nak makan orang je Liya tengok,” 

                “Memang mama nak makan orang!” tinggi nada Datin Habibah.

                “Ish mama ni. Bergurau pulak. Kalau lapar sangat, jom kite makan dulu,” ujar Liya sambil menarik tangan mamanya ke dalam Tony Roma’s. Datin Habibah hanya menuruti kehendak Liya. Mereka berdua mengambil meja yang tersorok sedikit. Liya mula menyelak helaian menu. Begitu teruja dengan sajian hidangan yang ditawarkan.

                “Dah lama ke Liya kawan dengan Athir?” soal Datin Habibah inginkan kepastian. Darjah kepanasan hatinya masih belum turun.

                “Baru je ma, dalam 2 bulan macam tu. But, he is a nice guy. Dah la handsome, kind hearted, hormat orang tua, yang penting dia honest. Liya suka cara die bawak diri. Mama suka tak kalau Athir jadi menantu mama? Mesti mama suka kan?” soalan Liya benar-benar menyentap perasaan Datin Habibah. Mana mungkin Athir jadi menantunya. Boleh tunggan terbalik hidup aku! Bisik hati Datin Habibah.

                “Mama tak nak Liya kawan lagi dengan Athir,” tegas suara Datin Habibah. Serius. Liya terkejut dengan apa yang dikatakan olah mamanya.

                “Tapi kenapa ma?”

                “Mama kata tak boleh, tak boleh la. Muktamad!” Datin Habibah menggetap bibir. Liya tertunduk membisu. Air matanya mula bergenang. Sedikit demi sedikit mula mengalir membasahi pipinya. Datin Habibah hanya memerhatikan. Biarlah kau derita Liya. Aku tak mahu lelaki macam Athir kecewakan kau, getus hati Datin Habibah.


**********************************************************************************


                Senyuman Imani sampai ke telinga. Begitu juga dengan Erham. Kedua-duanya bagai asyik dalam dunia mereka. Hanyut dibuai anganan indah.

                “You sanggup jaga I walau apa pun yang terjadi Erham?” 

                “I janji, I akan jaga you sampai akhir hayat I. I akan sayang you macam mana you sayang I. Kasih I pada you seluas langit, tiada penghujung. Sayang I pada you seterik matahari Imani” ujar Erham penuh romantis.

                “Kejap. Kenapa sayang you pada I seterik matahari?” soal Imani pelik.

                “Matahari walau panas, tapi tetap memberi manfaat pada kehidupan. Macam I, kadang-kadang I marah, marah I bertempat. I marah sebab I sayangkan you,” ulas Erham lalu mengucup tangan Imani sambil meneruskan pemanduannya. Senyuman Imani semakin melirik. Erham bakal menjadi miliknya. Hanya masa yang menentukan.

                “Erham, kalau kita nak kahwin, kene buat ujian HIV dulu kan?” soalan Imani menyentap khayalan Erham. Soalan yang selama ini bermain dalam fikirannya, akhirnya terkeluar dari mulut Imani. Erham mula gugup.

                “Err, ye lah. Mesti la kena,” ujar Erham ringkas. Peluh jantan mula menitik.

                “Kenapa you macam panik je? You tak sihat ke?” 

                “Eh, mana ade. I ok je. You, lepas ni nak I hantar you pergi office or balik rumah?” Erham cuba mengalih topik perbualan.  

                “Office la sayang. Belum habis office hour lagi ni. Mane boleh balik rumah. Ape la you ni. I rase macam ade sesuatu yang tak kena dengan you ni,” ujar Imani. Erham hanya menelan air liur.



**********************************************************************************



                Hj. Zakey merenung bingkai gambar di tangannya. Masih tersimpan rapi dalam simpanan. Gambar yang penuh beerti dalam hidupnya. Gambar dia bersama sahabat baiknya, Hj. Darwis. Kedua-duanya segak ketika muda. Dilihat wajah muka bekas isterinya, Habibah yang memangku anak mereka yang masih baru menjengah dunia. Sayu Hj. Zakey mengenangkan saat Habibah meninggalkan dia dan Safwan 20 tahun dulu semata mengejar kekayaan dunia. Sanggup Habibah meninggalkan aku? Riak muka Hj. Zakey berubah.
                “Sampai bile kau nak simpan rahsia ni Zakey? Makin lame aku tengok kau ni, makin parah luka kat hati kau,” ujar Hjh Soleha.

                “Entah la Leha, belum sampai masanya lagi,” ujar Hj. Zakey.

                “Aku bukannya ape, aku kesian tengok si Safwan tu. Aku tak mahu rahsia yang kita simpan ni akan musnahkan hidup die. Aku tak nak die kecewa, Zakey,” ujar Hjh Soleha sambil menuangkan kopi untuk Hj. Zakey yang baru saja sampai. 

                “Aku tak kan beritahu hal sebenar selagi dendam aku belum terbalas. Biarlah Safwan tak tahu hal sebenar, senang sikit kerja aku,” Hj.Zakey meletakkan bingkai gambar kembali ke dalam kotak. Hatinya semakin sebak.

                “Leha, aku terhutang budi dengan kau sebab kau dengan Darwis sanggup jage Safwan dari kecik sampai sekarang,” ujar Hj. Zakey.

                “Ape salahnya Zakey tolong sesame saudara. Kau pun kan sahabat baik arwah. Aku sayangkan Safwan macam anak aku sendiri Zakey,” air mata Hjh Soleha mula mengalir. Hj. Zakey mula hairan dengan perlakuan Hjh Soleha.

                “Kenape kau nangis ni Leha?”

                “Aku terkenangkan arwah. 20 tahun aku hidup dengan die. Susah senang die selalu ade. Tapi yang paling perit bile die bagi tahu yang Safwan tu bukan anak die. Mase tu, Tuhan saje yang tahu betapa luluhnya perasaan aku. Kau bayangkan, 15 tahun aku didik dan jage Safwan, mati-mati aku ingat Safwan tu anak arwah. Rupe-rupenye anak kau,” Hjh Soleha mengesat air matanya. 

                “Itulah yang aku cakap tadi. Bila sampai mase, semuanya akan terbongkar. Rahsia yang arwah simpan akhirnya kau tahu jugak. Aku bersalah jugak Leha dalam hal ni. Aku terpakse lakukan semua ni untuk kebaikan Safwan. Mase depan Safwan,” ujar Hj. Zakey. Perlahan dia berjalan ke jendela. Tetingkap dikuak. Angin luar menderu masuk ke dalam rumah. Nyaman sedikit rasanya.

                “Leha, tak silap aku, kau ade anak kandung jugak kan? Siape namenye? Azhir? Akhir?” aju Hj. Zakey. Fikirannya teringatkan tentang anak kandung Hjh Soleha.

                “Athir. Entah lah Zakey. Dah lame die lari dari rumah. Sejak aku kahwin dengan arwah, dia macam tak puas hati. Salah aku jugak asyik lebihkan Safwan,” ujar Hjh Soleha. Malas dia hendak kenangkan anak yang tak pernah mengenang budi.

                “Oh, Athir! Baru aku ingat. Kau nak aku carikan die tak? Aku bab-bab cari orang ni memang nombor satu. Bukan ape, aku kesian tengok kau. Arwah dah takde, Safwan dah duduk dengan aku. Kau sorang-sorang je kat kampong ni,” ujar Hj Zakey.

                “ Biarlah Zakey. Kalau die sayang dekat aku, pandai lah die balik rumah ni. Itupun kalau die masih ingat jalan balik rumah ni,” sinis Hjh Soleha. Dia sudah tawar hati dengan Athir. Biarlah aku hidup keseorangan asalkan bahagia, bisik hatinya.



**********************************************************************************



                “Mampos aku!” jerit Athir. Dia melemparkan kasutnya ke dinding lalu menghempas pintu rumahnya sekuat hati. Bertempiaran lari kucing kesayangannya Miki. Terkejut dengan tindakan tuannya. Kejadiaan siang hari tadi benar- benar membuatkan jantungnya hampir berhenti berdegup. Nyawanya bagai di kerongkong. Macam mane lah aku boleh bercinta dengan anak dia! Getus hati Athir. 

Athir melangkah ke dapur, mendapatkan air suam untuk menghilangkan gemuruh hatinya. Baru saja hendak meneguk, Blackberry kesayangannya berbunyi. Dilihatnya di skrin, nama Datin Habibah tertera. Mati aku! Nak jawab ke tak ni? 

                “Sampai hati you buat I macam ni? I dah bagi macam-macam yang you nak. Kondo? Kerete? Duit? Semue yang you mintak I bagi. Tapi ape yang I dapat? Boleh pulak you main cinta dengan anak I? Ape semue ni you? Ape semue ni?” tinggi nada Datin Habibah sebaik Athir menjawab panggilannya. Athir hanya mampu berdiam diri. Peluh di dahinya mula mengalir pantas.

                “Kenape you senyap? You dah sakitkan hati I taw tak? You dah hampakan perasaan I!” suara sebak mula kedengaran di hujung talian. Athir mula hilang rasional.

                “Hey perempuan, kau sedarlah diri kau tu sikit. Kau tu dah tue! Dah ade suami! Anak dah besar panjang! Nak jagung muda je! Sudah lah, rumah kate pergi, kubur kate mari. Aku dah malas nak layan kau lagi!” tinggi nada Athir lalu mematikan talian. Terduduk Athir memikirkan kembali segala kata yang dihamburkan kepada Datin Habibah sebentar tadi. Ah, biarlah! Getus hati Athir.



**********************************************************************************



                “Datin, mari berangkat. Datuk dah nak sampai ni,” ujar Pak Daud. Datin Habibah pantas mengenakan cermin mata hitam Channel. Tidak mahu orang lain tahu kesedihannya. Pak Daud membukakan pintu kereta untuk Datin Habibah.

                “Boleh jalan Pak Daud,” arah Datin Habibah. Mercedes Benz hitam mula meninggalkan perkarangan banglo. Masing-masing diam seribu bahasa. Safwan hanya memerhatikan cara pemanduan Pak Daud penuh hemah.

                “Datin nak singgah mane-mane dulu ke? Saye boleh hantarkan,” ujar Pak Daud.

                “Takpelah. Pak Daud terus pergi airport je la,” ujar datin Habibah. Pak Daud Baru nak mencari akal supaya rahsia datuk tak terbongkar. Namun, semuanya sia-sia. Dari siang tadi panggilannya tidak dijawab datuk. Matilah datuk kali ni! Getus hati Pak Daud.

                “Pak Daud drop saye kat sini,” arah Datin Habibah sebaik sahaja dia terlihat kelibat suaminya di balai ketibaan. Pantas dia membuka pintu kereta. Langkahnya diatur laju menuju ke arah suaminya.

                “Oh, ni kerja you selami ni ye!” pantas Datin Habibah menghadiahkan penampar ke muka suaminya. Perempuan muda di sebelah Datuk Hambali mula panik. Tidak tahu berbuat apa.

                “Ah kau perempuan sial! Kau saje nak goda suami aku kan?” satu lagi penampar dilepaskan, tetapi ke sasaran berbeza. Panas hati Datin Habibah melebihi hadnya. Satu lagi penampar hinggap ke pipi perempuan itu. Air mata Datin Habibah mula mengalir. Sebak. Keciwa. Geram. Bercampur baur.


               

Bersambung...




p/s: kind to leave your feedback and name =) TQ! 


.




6 comments:

Nieza Micha said...

adehh.. masing-masing curang... terlalu byk rahsia yg dh terbongkar kat muka tujuh ni... saspen cam kurang dah... huhu!~

mr.F said...

ada lagi...tunggu

Unknown said...

aku mcm penah baca la cite part yg mak die curg tu...kat novel ape ntah..lbh kurg ngn cite ko konfliknye..btw,lambat sgt release muka7 smpai aku terlupe sikit2 dah cite sblm nya....huhu

mr.F said...

haha...realiti dunia kn...aku cuti + convo la, tu yg lmbt

Anonymous said...

ahaaaa...getting more interesting but quite predictable..but it still work..
goodjob =)
congratulations on ur convocation

-hasifan

niny said...

sgt konflik. sgt dramatik. best tp ayat si hj n hajah tu mcm gaya org muda cakaplah. hehe.teruskan. aku akan terus baca. :)

ShareThis