Pages

V.I.P BLOG KU

Sunday, June 6, 2010

...hari 3



Mata Mika tidak boleh lelap malam itu. Kepalanya berserabut memikirkan ape yang berlaku di butik siang hari tadi. Merah. Aku memang tak suka merah. Sakit mate aku tengok benda warna merah. Lalu silapar merah itu disimpan rapi di dalam laci. Mika kembali mengambil posisi di atas tilam empuknya. Fikirannya keawangan. Keliru. Adakah Cinta? Benarkah dia? Semua persoalan bersilih ganti dalam kotak fikirannya.
*************************************************************************************
“ Iman, hang ok ka? Mak tengok hang ni macam ada masalah ja,” Tanya Datin Ruby kepada anak bungsunya itu.
“ Iman ok mak, mak tok sah la risau sangat pasal Iman. Man cume pening kepale la tengok rumah ni punya langsir. Merah sangat. Mak taw kan Man tak boleh tengok warna merah kan?”
“Habis dah pak hang yang nak warna merah. Mak ikut je la. Lagipun die nak sponsor langsir ni. Mak on je lah,” ujar  Datin Ruby.
“Yelah, yelah. Ikut la cakap pak tu. Semue bende nak warna merah. Dari kerete sampai ke baju. Semue merah. Mak tak kesian ke kat Iman mak?” rungut Iman.
“Mak memang sayang kat kau la man. Sebab tu die bagi kau duduk dengan Wazi,” sampuk abang sulung Iman, Jibriel Ali.
“Ish abang ni. Memang suke kan menyampuk. Orang baru je nak bermanje dengan mak. Sibuk je,” Iman menjuih kea rah abangnya itu. Mereka memang selalu bergaduh. Maklumlah. Dua beradik saje. Pantang jumpe. Ade je benda yang nak digaduhkan.
“Dah, dah. Iman pi naik atas dulu rehat. Yang hang ni Ali, tak kacau adik hang sehari tak boleh ka?” tegas Datin Ruby.
“Tak boleh,” selamba Ali lalu mencapai kunci Swift biru kesayangannya meninggal emaknya di ruang tamu.
*************************************************************************************
“Awal bangun Cinta? Biasenye nak kene aku kejut baru nak bangun,”
“Hahaha… I nak ubah habit I lah you. Mane boleh anak dara bangun lewat. Nanti hilang seri,” balas Cinta manja sambil mencapai remote Astro. Hari sabtu. Cuti. Punat on ditekan.
“Haih…tak habis-habis ulang video yang sama. Asyik-asyik Shahir. Shahir, Shahir, Shahir!”
“Wey ape ko sebut name Shahir pagi-pagi ni ha? Aku minat gile kat die taw. Handsome,” ujar Suri, terus merampas remote dari tangan Cinta. Cinta terpinga.
“Thanks la you. Tengok la muke Shahir tu sampai muntah. Dah muntah nanti, lap sendiri ye,” seloroh Cinta lalu berjalan ke arah dapur.
“Eleh jeles ah tu. Kau ape ade? Mamat kurus Topman tu je lah,” juih Suri. Cinta tak menghiraukan kata-kata Suri. Tangannya ligat mangacau hot chocolate kegemarannya. Baru hendak menghiru hot chocolatenya itu, telinga Cinta sempat menangkap bait lagu nyanyian Shahir.

Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya, apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan..

Kebahagiaan dalam perpisahan. Adakah akan berlaku pada diri aku? Huh.
*************************************************************************************
“Bahagia je bro hari ni? Ade ape-ape ke?” sapa Mika.
“Hehe…adelah. Kau nak taw ke? Tak perlu kot,” balas Rafe.
“ Ni lah kawan. Time senang bukan nak share. Time kau pokai, baru nak terhegeh-hegeh kat aku,”
“ Ape kau cakap ni bro. Relax lah. Chill!. Ni ha aku baru dapat number phone awek yang bagi kau present hari tu. That gurl yang admire gile kat kau,”
“ Bile die datang? Apasal kau mintak number die pulak?” Mika keliru.
“ Baru je tadi. Kau lambat sepuluh nadi je. Haha. Sorry sikit ea. Bukan aku yang mintak. Die yang bagi. Tapi bukan bagi kat aku la. Bagi kat kau. Nah amek ni,” Rafe menyerahkan sekeping nota bertuis number phone dan pemiliknya sekai.
“ C? again! Die lagi,” rungut Mika.
“ Orang dah suke. On je lah wey. Dari kau tunggu bulan jatuh ke riba, baik capai bintang depan mate!”
“ Banyak la kau. Aku bukan macam kau. Player.”
“ Whatever you want to say, it is up to you bro. Now, we talk man to man. Kau ni takde hati dengan perempuan ke? Kau tak straight ea?” pertanyaan Rafe membuatkan Mika tersentak.
“ Mulut kau kalau boleh tanggal memang aku dah pijak-pijak. Mintak simpang lah bro. Aku di landasan yang benar ok!” tegas Mika.
“Oh ok. Saje je tanye. Mane taw kau ade ape-ape dengan Wazi tu,” riak muke Rafe cube menduge. Mika berkerut.
“ Kau nak mampos ke? Die tu BFF aku la! Die banyak tolong aku. Dari university sampai dah kerje. So, kite orang just BFF je. Best friend forever! Tak lebih dari tu,”
“ Chill la bro. Aku taw la kau straight. Aku cume tak nak ade salah faham je. Ape lagi tunggu bro, on je lah dengan awek tu. Comel kot. Sweet je aku tengok,” Rafe cube melarikan topik.
“ Tengok lah dulu,” ringkas Mika lalu pergi ke entrance butik. Melayan karenah pengunjung.
*************************************************************************************
Cinta sedang asyik menyelak majalah Eh! Khusyuk melihat helaian demi helaian. Cinta memang tidak pernah kalah bab bergaye. From top to toe, semuenye up to date.

‘ Hye…thanks for the present. Nice.’
Sender:
Unknown

Mesej ringkas tertera di IPhone pink Cinta. Mesti dari Mika, Cinta mengagak.

‘ U r almost welcome my sweet Mika. Boleh tak I nak jumpe u ptg ni kat Starbucks? 5 p.m. Don’t be late =)’

“Ah sudah! Nak jumpe aku pulak. Name pun tak bagi taw. Nak jumpe aku,” rungut Mika.
“ Siape bro? awek tu ke?”
“ Yup,”
“ Ape lagi bro, sambar je lah. Kau tak nak aku nak,” kenyit Rafe.
“ Ah kau. This time, no. ni aku punye,” balas Mika. Mika terus melayan pelanggan yang datang. Kepalanya berserabut memikirkan sama ada mahu pergi atau tidak. Oh Tuhan!
*************************************************************************************
“Miss, your chocolate milk shake. Enjoy your drinks,” ujar pelayan café.
“Thanks,” ringkas balasan Cinta sambil tersenyum. Matanya asyik membelek helaian Marie Claire yang baru di belinya tadi. Kelihatan ruang café tenang, tidak ramai yang berkunjung.
Dari jauh, Mika berjalan pantas, cuba mengejar masa. Semuanya kerana Rafe. Lambat sangat keluar minum. Nak tinggalkan butik, takde oaring pulak nak jage. Terpakse lah beralah. Langkah diatur semakin pantas. Mika tidak mahu lambat. Mika melihat jam Swatch pemberian ayahnya ketika sambutan hari jadinya yang ke 28 bulan lalu. Hampir 5 petang! Namun langkah Mika terhenti. Gadis di bangku Starbucks seperti pernah dia melihat. Ya, benar. Cinta!

Bersambung…

No comments:

ShareThis