Pages

V.I.P BLOG KU

Sunday, June 9, 2013

RESEPI TOMATO PUREE VELVET CAKE!

Assalammualaikum readers dan salam 1dunia...



"PERNAH MAKAN KEK TOMATO? JOM CUBA RESEPI TOMATO PUREE VELVET CAKE INI"






Ok, korang semua mesti dah familiar dengan kek Red Velvet kan? So, kali ini, aku telah invent satu resepi kek yang menggunakan tomato puree dan juga santan kelapa. Untuk resepi ini, aku menggunakan Tomato Puree keluaran Leggo's dan Ekstrak Santan Kelapa Asli keluaran Kara.




Ok, bahan yang diperlukan untuk menyediakan Tomato Puree Velvet Cake sangat simple dan mudah untuk didapati. Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti yang di bawah:








Bahan-bahan:

180 gram tepung gandum yang telah diayak
130 gram gula kastor
5 sudu besar Tomato Puree Leggo's
215 gram mentega yang telah dibiarkan pada suhu bilik
135 gram yogurt asli
80 gram Ekstrak Santan Kelapa Asli Kara
2 biji telur
100 gram kismis
100 gram mangga kering (dried mango) yang dipotong dadu
1 sudu teh garam
1 1/2 sudu teh serbuk baking soda
1 sudu teh esen vanila


So, untuk topping Tomato Puree Velvet Cake ini, aku telah gunakan Chocolate Ganache. Bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat Coklat Ganache ini adalah sangat simple:




Bahan-bahan untuk Chocolate Ganache:

100 ml whipping cream
200 gram coklat masakan


Cara untuk membuat Tomato Puree Velvet Cake ni mudah dan tidak rumit. Berikut adalah langkah-langkah untuk menyediakan Tomato Puree Velvet Cake:


1. Panaskan oven pada suhu 180 ᴼc.




2. Masukkan mentega, gula kastor dan esen vanila ke dalam mangkuk dan putar dengan menggunakan hand mixer.





3. Setelah kembang, masukan telur sebiji demi sebiji dan putar pada kelajuan sederhana.





4. Setelah adunan kembang, dengan perlahan masukkan tepung gandum dan serbuk baking soda yang telah diayak sedikit demi sedikit dan putar adunan pada kelajuan perlahan.





5. Setelah adunan sebati, masukkan Tomato Puree Leggo's, Ekstrak Santan Kelapa Kara dan yogurt asli.  Gaul dengan menggunakan spatula sehingga sebati.





6. Kemudian, masukkan kesemua kismis dan mangga kering (dried mango) ke dalam adunan dan gaul.





7. Alaskan loyang (6 inch) dengan kertas minyak dan griskan dengan sedikit mentega. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan masukkan ke dalam oven. Bakar pada suhu 160 ᴼc selama 45 minit.





8. Setelah masak, keluarkan dari loyang dan sejukkan.



Ok, setelah Tomato Puree Velvet Cake telah siap dimasak, bolehlah disediakan Chocolate Ganache untuk dituangkan ke atas Tomato Puree Velvet Cake tersebut. Berikut adalah cara-cara untuk menyediakan Chocolate Ganache:




1. Panaskan whipping cream dengan api yang sederhana sehingga buih-buih kecil terhasil di bahagian tepi. Angkat dan jauhkan dari api.





2. Masukkan coklat masakan ke dalam whipping cream yang telah dipanaskan. Biarkan Coklat masakan tersebut cair dengan sendirinya tanpa dikacau.





3. Setelah coklat masakan cair, kacau dengan menggunakan spatula sehingga sebati.





4. Chocolate Ganache yang telah siap dituang ke atas Tomato Puree Velvet Cake dan disejukkan sebelum dipotong dan dihidang.



Berikut adalah cadangan untuk menghidang Tomato Puree Velvet Cake. Aku hidang bersama lebihan Chocolate Ganache dan juga Tomato Puree Leggo's.





Rasa Tomato Puree Velvet Cake ni unik sebab masam-masam manis. Ok, apa tunggu lagi? Nak rasa kenalah cuba resepi ini dan hidangkan kepada orang yang tersayang :)




p/s: jom try test!

No comments:

ShareThis