Pages

V.I.P BLOG KU

Friday, April 15, 2011

THE KINGDOM TOWER SETINGGI 1600M : KENAPA NEGARA ISLAM BERLUMBA MENCIPTA TANDA-TANDA KIAMAT?



As salam readers, aku terpanggil untuk menghupdate blog walaupun aku busy yang paling teramat sangat di kala akhir semester ni. Ini semue gara-gara Kerajaan Arab yang meluluskan pembinaan Kingdom Tower yang tingginya menjangkau 1600m! Tinggi gile! 2 kali lebih tinggi dari menara tertinggi di dunia sekarang Burj Dubai. Kingdom Tower ini akan dibina di Jeddah.


Kingdom Tower akan menempatkan pejabat, pusat membeli belah, hotel, stesen kumbahannya dan janakuasanya sendiri. Ruang dalamannya pula mencapai 3.5 JUTA meter persegi! Kuasa akan dijanakan menggunakan kincir angin dan panel solar yang bakal diterapkan didalam rekaan bangunan. Adrian Smith, jurubina yang bertanggungjawab mereka Burj Khalifa diberikan kepercayaan untuk melaksanakan projek SUPERMEGA ini.
 
Tengok model je dah tahu besor tak besor belanje nak buat tower ni!

 
Ianya sangatlah tinggi sekiranya anda menggunakan lif, anda memerlukan 12 minit untuk naik dari tingkat bawah ke tingkat atas. Kinda stupid isn't it? Ketika ini menara tertinggi didunia ialah Burj Khalifa yang "hanya" berketinggian 828 meter. Menara Berkembar Petronas pula hanya 452 meter. Kingdom Tower bakal dibini di Jeddah dan menelan belanja sebanyak USD 30 billion. Sebagai perbandingan Burj Khalifa hanya menelan belanjan USD 1.5 billion.


Okeh, cukup dengan fakta yang membuktikan Kingdom Tower ni memang tinggi! Sekarang, satu persoalan di kepala aku; Kenape negara Islam yang berlumba-lumba membina bangunan pencakar langit sedangkan kita tahu yang bangunan pencakar langit adalh salah satu tanda-tanda kiamat? Adakah tidak sedar atau perkara ini sengajakan? Lain orang, lain pendapat. Pada aku, dari duk bina tower sape paling tinggi, baiklah infakkan duit berbillion2 tu ke jalan Allah...bagi dekat negara Islam yang lain untuk maju...
 

Tengok, negara mane yang berlumba-lumba bina menara paling tinggi di dunia...Malaysia jugak tersenarai sebagai penyumbang tanda-tanda kiamat. Tahniah!

 
Apa guna menara setinggi langit jika hanya untuk meninggi diri?


p/s: tak suka tinggi!

15 comments:

Anonymous said...

agak2 dah sampai ke lapisan ozon baru stop kot??


warungkopiklang

Shafiq said...

Meanrik Entry Nie..
Betul Kebanyakkan Negara Islam Maju Semua Berlumba2 Nak Buat Menara Tinggi..Apa gunanya menara setinggi langit jika hanya untuk meninggi diri..

Muhammad Ariff Mohamad Nizam said...

aku setuju!daripada dia membazir duit buat bangunan baik tlg negara Islam yg miskin.lagi bagus.tak ada gunanya nak buat menara tinggi-tinggi ni.

tak kira lah duit mereka byk tapi sbg negara Islam yg dihormati Arab Saudi sepatutnya jadi cth kpd negara Islam lain dgn menggunakan duitnya ke arah kebaikan.tak tahu lah nak kata apa.

IQBAL ZARIN said...

da hilang respek kat arab saudi ni. dari bina menara ni, baiklah pi sumbang kat sedara islam Palestin. tp haram x buatnye. link dgn amerika kuat sgt.

mr.F said...

@Muhsin Aminudin: Agak nak buat terus sampai ke bulan...

mr.F said...

@Shafiq: apa guna menara mencecah bulan, jika hanya untuk berlawan?

mr.F said...

@ariff : setuju dgn hang!

mr.F said...

@IQBAL ZARIN: betul tu...kite sesame islam sepatutnye tolong menolong, bukan selfish!

Farhana Jafri said...

xd krje nk bina tggi2.. yg kat dubai tu pon brp kali blackout sbb tggi sgt.. mmbazir duit je.. bgus dy g tolong rakyat or spend duit ke arah yg lg bgus drpd wt duit tuk wt bngunan ni... ntah pape ntah... grr~~

jemput singgah ANASAURUS :)

Muhammadnuraizuddin said...

aku suka entry nie..memberi kesedaran..MENGAPAKAH perkara ini terjadi?

zey said...

u tell me larr, apa motif? adooyy!

Atiah said...

saya suke entry ni..setuju sangat

Anonymous said...

buatlah selagi x ada menara yg tinggi tumbang...klau dh tumbang nanti baru nk sedar....

Al-Hikmah said...

kena Iman umat Islam kini senipis kulit bawang...dunia dimegahkan, akhirat dilupakan....nauzubillah

Amer said...

apalah nk jadi dgn negara arab hari ini? Walaupun keadaan negara kita taklah seperfect mana, Sebenarnya, Malaysia jauh lebih baik dari negara2 islam yang lain. Ini sudah membazir!

ShareThis