Pages

V.I.P BLOG KU

Saturday, April 14, 2012

BETTER LANDSCAPE, BETTER LIFE: STARHILL GALLERY, JALAN BUKIT BINTANG!

Assalammualaikum readers dan salam 1dunia....


"BETTER LANDSCAPE FOR A BETTER LIFE"


Ok, ni merupakan salah satu segmen baru dalam blog ni. Memandangkan aku tak selapang dulu dari segi masa untuk mengupdate... tapi aku gagahkan juga. Hope korang dapat sokong segmen ini dan memberikan komen yang bernas pada setiap idea yang aku ketengahkan...Semoga perkongsian ilmu ini dapat memberikan manfaat buat semua dan bukanlah untuk menunjuk siapa hebat atau sebaliknya. Jika ada yang berfikiran sedemikian, terpulanglah. Jika mahu menjadi penonton sahaja, aku tak kisah. Tapi jangan membuat andaian yang bukan-bukan. 



Untuk site pertama, aku telah memilih kawasan Starhill Gallery. Dulu kawasan Starhill Gallery ini pernah menjadi salah satu site final project aku masa diploma. Korang boleh refer sini. Sekarang, bangunan Starhill Gallery ini telah diberikan nafas baru dari segi senibinanya yang lebih moden seperti gambar di bawah:



courtesy of Google


Ok, ini adalah versi "Better Landscape, Better Life". Harap korang semua dapat memberikan sedikit pandangan mengenai apa yang aku cadangkan ini.




Penggunaan green wall pada dinding bagi menggantikan cermin yang boleh mengawal suhu persekitaran. Pengunaan palm di hadapan Starhill Gallery tidak menggangu lalu lintas dan memberikan teduhan kepada pejalan kaki walaupun kesan teduhannya tidak sehebat pokok teduhan yang lebih rendang.


p/s: thanks for concern on me :)

5 comments:

Munirah said...

wahh!! kalau buat rooftop garden pun cantik ni

Anonymous said...

Nice, tapi green wall 2 saya rasa x payah pun xpe... sakit mata sebab nampak chaos. Anyway, tambahan pokok palma tu cantik.

mr.F said...

@munirahthanks munirah...rooftop garden boleh, tapi kene tgok function die jugak, rasa atas starhill ni dah fully glass...

mr.F said...

@Anonymoustq anon...mybe kene pilih certain portion je kot...n simple plant selection n design... :)

Sya_Merpati Putih 88 said...

pendapat sy pulak, green wall tue nampak ok,sesuai dan lain dari yg lain..

erm..pokok palma tue mmg dah menarik, tp kalau tambah pokok bunga hiasan mungkin akn nampak lebih menarik dan berwarna warni..

ShareThis