Pages

V.I.P BLOG KU

Monday, December 12, 2011

HAFALAN SHALAT DELISA: OMBAKNYA LAGI HEBAT DARI OMBAK RINDU!

Assalammualaikum readers dan salam 1dunia...



"Ombak Rindu versi Indonesia lagi hebat dari Ombak Rindu Malaysia!"



Wah, statement aku mesti ramai yang makan hati...ok, rileks semua...meh aku terangkan...korang janga gelabah tak tentu arah. Memang aku tak nafikan filem Ombak Rindu memang best sehingga kutipannya mencecah jutaan ringgit. Tapi, selepas aku tonton trailer filem dari seberang (Indonesia), aku mula merubah pandangan aku. Aku rasa, filem ni mempunyai ombak yang lebih hebat dan lebih bermakna...ombak TSUNAMI!



Filem yang aku maksudkan adalah filem "HAFALAN SHALAT DELISA" yang bakal ditayangkan di Indonesia pada 22 Disember ini...pada syarikat produksi di Malaysia, sila ambil filem ini dan tayang di Malaysia kerana ianya merupakan satu karya yang hebat, hasil adaptasi dari novel terlaris karya Tere Liye yang juga berjudul HAFALAN SHALAT DELISA. Syalat di sini bermaksud Solat. 





Berikut merupakan sedikit sinopsis mengenai filem ini:



Delisa (Chantiq Schagerl) gadis kecil kebanyakan yang periang, tinggal di Lhok Nga desa kecil di pantai Aceh, mempunyai hidup yang indah. Sebagai anak bungsu dari keluarga Abi Usman (Reza Rahadian), Ayahnya bertugas di sebuah kapal tanker perusahaan minyak Internasional. Delisa sangat dekat dengan ibunya yang dia panggil Ummi (Nirina Zubir), serta ketiga kakaknya yaitu Fatimah (Ghina Salsabila), dan si kembar Aisyah (Reska Tania Apriadi) dan Zahra (Riska Tania Apriadi)



26 Desember 2004, Delisa bersama Ummi sedang bersiap menuju ujian praktek shalat ketika tiba-tiba terjadi gempa. Gempa yang cukup membuat ibu dan kakak-kakak Delisa ketakutan. Tiba-tiba tsunami menghantam, menggulung desa kecil mereka, menggulung sekolah mereka, dan menggulung tubuh kecil Delisa serta ratusan ribu lainnya di Aceh serta berbagai pelosok pantai di Asia Tenggara



Delisa berhasil diselamatkan Prajurit Smith, setelah berhari-hari pingsan di cadas bukit. Sayangnya luka parah membuat kaki kanan Delisa harus diamputasi. Penderitaan Delisa menarik iba banyak orang. Prajurit Smith sempat ingin mengadopsi Delisa bila dia sebatang kara, tapi Abi Usman berhasil menemukan Delisa. Delisa bahagia berkumpul lagi dengan ayahnya, walaupun sedih mendengar kabar ketiga kakaknya telah pergi ke surga, dan Ummi belum ketahuan ada di mana



Delisa bangkit, di tengah rasa sedih akibat kehilangan, di tengah rasa putus asa yang mendera Abi Usman dan juga orang-orang Aceh lainnya, Delisa telah menjadi malaikat kecil yang membagikan tawa di setiap kehadirannya. Walaupun terasa berat, Delisa telah mengajarkan bagaimana kesedihan bisa menjadi kekuatan untuk tetap bertahan. Walau air mata rasanya tak ingin berhenti mengalir, tapi Delisa mencoba memahami apa itu ikhlas, mengerjakan sesuatu tanpa mengharap balasan



‘Delisa cinta Ummi karena Allah’


Para pelakon:

Nirina Zubir (aku minat gila dengan lakonan dia ni!)
Reza Rahadian
Chantiq Schagerl
Al Fathir Muchtar
Mike Lewis
Loide Christina Teixeira


 

Ok, amacam sinopsis cerita ni? Lain dari yang lain kan? Aku terfikir jugak, kenapa produser kat Malaysia ni tak hasilkan filem macam ni? Aku bukannya nak mengagungkan karya seberang, tapi aku hanya mahu berfikiran terbuka, menerima apa yang lebih baik untu dijadikan teladan. Buat filem memang untuk untung, tapi kalau memberi pengajaran kepada pembeli tiket yang menontonkan lebih baik...


Ok, ni trailer filem HAFALAN SHALAT DELISA...ade kureng sikit la kat efek CGI tu...nobody perfect :)



Tak sabar nak tengok filem ni...hope ada ditayangkan di Malaysia...



p/s: kenapa menagih cinta manusia yang susah untuk dimiliki sedangkan cinta Allah sentiasa ada untuk kita abdi....

16 comments:

reza al-razi said...

Filem2 Indonesia mmg best2 & sgt meninggalkan kesan.. Penerbit filem Malaysia ptut kaji apa kelebihan yg ada pd filem diorg..

MR. SYAH said...

filem indon xdpt dinafikan byk yang best2 terutama dalam genre agama ni.. cuma sinetron dia mengarutlah..

che-a/atiah said...

novel2 keagamaan di indonesia memang bagus2..filem keagamaan pon bagus macam ayat2 cinta,mihrab cinta..

Mirhans said...

Tak sabar mahu tengok, harap cinema Malaysia ada tayangkan..berharap sangat..suka dengan lakonan Reza Rahadian..(^_^)..try tengok filem 3 hati 2 dunia 1 cinta..pun best..

Mirhans said...

Tak sabar mahu tengok, harap cinema Malaysia ada tayangkan..berharap sangat..suka dengan lakonan Reza Rahadian..(^_^)..try tengok filem 3 hati 2 dunia 1 cinta..pun best..

mamawana said...

Baru berkesempatan nonton di Astro First.

mamawana said...

jemput visit
http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/01/hafalan-solat-delisa.html

wahida said...

saya menonton ombak rindu siap ketawa terkekekeke lagi , tapi mononton hafalan solat delisa , ombaknya mnghempas hati saya , perasaan saya hingga brjaya buat saya mngalirkan air mata! filem yg cukup hebat dgn lakonan yg mantap!

thaliana_damia said...

salam, usai menonton hafalan solat delisa ..rasa kerdil , teringatkan hidup kita di dunia ini semuanya hanya pinjaman , bila bila masa Allah mampu menarik balik segalanya dan kisah anak2 yang cekal , trauma kejadian alam terbesar


selepas itu saya blogwalking terjumpa satu blog yang menyuruh kita memberi peluang kepada filem melayu ..maaf saya berkata , teknologi kita canggih , modal penghasilan juga besar tetapi kenapa masih buat kesalahan yang sama?

Ombak rindu (OR) diangkat dari novel yg novelnya saya baca lebih 5x tp mengecewakan di filem , DELISA itu juga saya baca karyanya tp saya puas hati kerana garapan yang indah ...di situ bedanya

saya menulis di blog bilakah sinema kita mau bangkit ...indonesia tetangga jiran yang slalu kita blasah itu sudah dua kali dlm dekad 10 tahun menang festival filem asia

kita bila?

loVe puRpLe said...

mmg best cite nie... nie ade full movienya (^-^)
http://www.youtube.com/watch?v=xy6Z-bbEUfg

loVe puRpLe said...

jom tgk hafalan shalat delisa hear.. http://firasayangdia.blogspot.com/2012/02/best-movie-hafalan-shalat-delisa.html

Anonymous said...

coba tonton pula film-fim ini, bagus, menginspirasi:
1. laskar pelangi (adaptasi dari novel tetralogi "laskar pelangi")
2. sang pemimpi (sekuel kedua laskar pelangi)
3. alangkah lucunya negeri ini
4. negeri 5 menara (adaptasi dari novel trilogi 'negeri 5 menara')
5. ummi aminah
6. emak ingin naik haji (adaptasi dari cerita pendek asma nadia)
7. rumah tanpa jendela (adaptasi dari cerita pendek asma nadia_

Anonymous said...

tonton filem terbaru indonesia:
1.5 cm
2.tanah surga...katanya
3.hello goodbye
4.demi ucok
5.habibie-ainun
6.lovely man
7.rumah di seribu ombak
8.cita-citaku setinggi tanah
9.testpack you are my baby
10.perahu kertas
11.cinta tapi beda
12.soegija

Anonymous said...

filem terbaru lakonan nirina zubir, tajuk BIDADARI BIDADARI SURGA. best siot!!! i love nirina zubir!!!

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Ternyata orang malaysia juga menonton film dari indonesia.

Adakah film-film indonesia juga diputar di bioskop malaysia,Terutama film bergenre Islamik dan Drama percintaan?

Di malaysia, bioskop itu pawagam kali yah..?

Salam Dari Indonesia

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Ternyata orang malaysia juga menonton film dari indonesia..

Adakah film dari indonesia yang di putar di bioskop malaysia?
Terutama film bergenre islamik dan drama percintaan?


Salam dari indonesia,

ShareThis