Pages

V.I.P BLOG KU

Thursday, December 2, 2010

MUSLIHAT ( MUKA LAPAN )





MUKA LAPAN



                Suasana tegang mula menyelubungi. Datin Habibah dari tadi menangis teresak-esak. Datuk Hambali hanya diam seribu bahasa. Pak Daud tidak mampu berbuat apa-apa, hanya meneruskan perjalanan ke banglo milik Datuk Hambali. Safwan hanya berpeluk tubuh, tidak mahu mencampuri hal keluarga majikannya. 

                “I nak you ceraikan I. I tak sanggup hidup ditipu you lagi. Siapa perempuan tu? Sanggup you buat I macam ni,” ujar Datin Habibah sambil mengelap air mata yang tidak henti-henti keluar. Tisu di tangannya hampir lunyai. Datuk Hambali hanya diam. Masih terasa bekas tamparan seorang wanita di pipinya. Perit.

                “I ada hak sebagai seorang lelaki. I ada tiga lagi tempat kosong,” ujar Datuk Hambali cuba mempertahankan diri. Pandangannya jauh dicampak keluar kereta. Tidak mampu untuk memandang wajah isterinya itu.

                “So, you dah kahwin la dengan perempuan sundal tu?” air mata Datin Habibah semakin menderu laju. Sebak di hatinya hanya Tuhan yang tahu.

                “Mulut you jage sikit. Ye, memang I dah kahwin. Dah 2 bulan I kahwin dengan dia. I dah bosan dengan sikap dingin you. Lagi pun, you pun sama kan? Sudah lah Bibah, I tahu apa yang you buat bila I takde kat rumah. You jangan nak bohong I lagi, I dah tahu semuanya,” ujar Datuk Hambali dengan nada kesal. Datin Habibah terpana dengan kata-kata suaminya. Dia dah tahu semuanya? Getus hati Datin Habibah.

                “Apa maksud you? You yang main kayu tiga, sekarang nak tuduh I yang macam-macam pulak?”

                “I bukan nak tuduh, I ade bukti. Pak Daud, mana envelope tu?” pinta Datuk Hambali. Pak Daud menunjukkan isyarat kepada Safwan untuk memberi envelope di dalam dash board kepada Datuk Hambali. 

                “Ni envelopenye datuk,” ujar Safwan.

                “Nah, ni buktinye. I tak sangke yang you sanggup cari lelaki muda  macam Athir semata-mata nak puaskan nafsu you,” sinis Datuk Hambali, memulangkan paku buah keras. Tangan Datin Habibah menggigil membuka envelope. Dilihatnya satu persatu gambar kemesraannya dengan Athir. Darah mula menyirap. Malu teramat sangat dengan suaminya.

                “I tak tahu nak cakap ape lagi Bibah. You yang pilih cara hidup you. I dah bagi kebahagiaan, kemewahan. Tapi ape yang I dapat? Ini yang I dapat!” tegas Datuk Hambali. Pak Daud terkejut kerana tidak pernah Datuk Hambali meninggikan suara dengan ahli keluarganya, terutama Datin Habibah.



**********************************************************************************



                Perkarangan banglo Datuk Hambali dipenuhi dengan orang ramai. Dua buah kereta peronda polis dan sebuah ambulans berada di luar perkarangan banglo. Orang ramai, rata-ratanya jiran tetangga, berpusu-pusu memasuki kawasan banglo Datuk Hambali. Kelihatan Ezhan dan Imani sedang mententeramkan Erham. Pak Daud meletakkan Mercedes Benz di bahu jalan.

                “Kenapa ramai sangat orang ni?” ujar Datuk Hambali hairan lalu bergegas masuk ke dalam rumahnya. Diikuti dengan Datin Habibah, Pak Daud dan juga Safwan.

                “Encik, encik tak boleh masuk. Ni kawasan larangan,” ujar salah seorang polis yang bertugas, Inspektor Basit sebaik sahaja Datuk Hambali dan Datin Habibah melepasi garisan larangan masuk.

                “Ni rumah I, kenape pulak I tak boleh masuk?” tempik Datuk Hambali.

                “Oh, ok. Jadi ni la Datuk Hambali. Saya Inspektor Basit, dari IPD Johor Bharu. Saya harap datuk dapat bersabar. Mari ikut saya,” ujar Inspektor Basit sambil membawa masuk Datuk Hambali dan Datin Habibah ke dalam banglo.

                “Ya Allah anak aku!” jerit Datin Habibah. Datuk Hambali terduduk melihat keadaan Liya yang terbaring sudah tidak bernyawa. Darah merah pekat mengalir. Ada kesan tembakan dikepalanya. Datin Habibah pantas mendapatkan jasad anaknya itu. Layu tidak bernyawa lagi. 

                “Liya, bangun Liya. Bangun!” pinta Datin Habibah sambil mengucup lembut pipi anaknya itu. Darah mula membasahi tangan dan pakaian Datin Habibah.

                “Maafkan saya datin. Saya harap datin dapat beri kerjasama. Kami nak bawak jenazah ke hospital untuk dibedah siasat,” ujar Inspektor Hanis.

                “Apa yang dah berlaku ni inspektor?” ujar Datuk Hambali sambil mengelap baki air mata yang keluar.

                “Kami menerima aduan dari jiran datuk yang terdengar bunyi tembakan pada pukul 8.17 malam tadi. Kami bergegas ke rumah datuk dan kami dapati mangsa sudah terbaring di ruang tamu dan tidak bernyawa. Liya mungkin meninggal kerana tembakan tepat ke kepalanya. Kes pembunuhan ni masih lagi dalam siasatan dan saya berharap agar pihak datuk dan ahli keluarga datuk yang lain dapat bersabar sementara pihak polis menjalankan siasatan dan mengumpul bahan bukti,” ujar Inspektor Basit.

                “Siapa yang tergamak buat anak kita macam ni bang?” esakkan Datin Habibah semakin kuat. Datuk Hambali memeluk erat isterinya. Kisah di lapangan terbang dan di dalam kereta tadi hilang serta merta. Kini hanya derai air mata yang mengiringi pemergian mengejut Liya.



**********************************************************************************



                “Sabar En. Erham, ni semua ujian Allah. Ajal maut semua di tangan Allah,” ujar Safwan sambil menenangkan anak majikannya itu. Erham hanya diam berpeluk tubuh. Imani setia menemani Erham tatkala buah hatinya itu sedang diduga dengan ujian dari Allah S.W.T. Ezhan pula hanya diam memerhati.

                “Safwan, semua ni salah saya. Saya yang lambat sampai. Liya dah call aku banyak kali sebab dia rasa macam ade orang dalam rumah. Die suruh aku balik cepat. Tapi bila aku sampai, Liya dah takde. Liya dah mati. Kalaulah aku awal sikit tadi, Liya mungkin tak mati,” ujar Erham sambil menahan sebak di dada.

                “En. Erham tak boleh cakap macam tu. Ni semua urusan Allah. Kita kena terima Qada’ dan Qadar,” ujar Safwan penuh hemah.

                “Kau senang la cakap nak terima Qada’ dan Qadar. Yang mati bukan ahli keluarga kau! Cakap pandai. Kau tu driver je pun. Itu pun tak confirm lagi,” jerkah Ezhan yang dari tadi cuba menahan amarahnya. Safwan terdiam.

                “Memang saye takde kene mengena dalam keluarga ni. Saye hanya nak bagi kekuatan kepada En. Erham. Salah ke?” soal Safwan. Ezhan tidak mampu lagi menahan nafsu amarahnya. Penumbuknya dihayun sekuat hati ke muka Safwan. Darah mula mengalir keluar. Ezhan dan Imani tersentak dengan perlakuan Ezhan. Pak Daud cuba mendapatkan Safwan.

                “Dah, dah. Jangan nak bergaduh. Adik kamu tu dah meninggal tak kan kamu nak pukul orang yang tak bersalah ni? Dah Safwan, mari kita balik,” ujar Pak Daud sambil memimpin tangan Safwan menuju ke kereta.

                “Yang kau ni kenape? Budak tu tak bersalah kan? Yang kau tibe-tibe tumbuk die kenape? Soal Erham. Imani cuba menenangkan amarah buah hatinya itu.

                “Mulut budak tu memang melampau. Senang la die cakap. Ajal maut di tangan Tuhan! Sabar! Qada’ dan Qadar!” ujar Ezhan.

                “Yang pergi akan tetap pergi Han. Tak baik you cakap macam tu,” ujar Imani lembut, cuba mententeramkan keadaan. Cuba mengendurkan suasana yang tegang.

                “Ah, you pun same je Imani!” bentak Ezhan lalu melangkah pergi menuju ke Mini Cooper miliknya. Pantas dia meninggalkan perkarangan banglo. Erham terdiam. Begitu juga Imani.



**********************************************************************************



                “Ya Allah! Kenape muka kau lebam ni Safwan?” ujar Hj. Zakey sebaik sahaja membuka pintu rumah.

                “Anak datuk tu tumbuk die tadi,” ringkas Pak Daud. Safwan hanya diam menuju ke sofa. Hj. Zakey pergi mendapatkan kit kecemasan.

                “Ape yang kau dah buat sampai anak datuk tu tumbuk kau ni Safwan?” soal Hj. Zakey sambil membersihkan luka di pipi Safwan. 

                “Saye nak tenteramkan abang die. Tibe-tibe die marah. Tak pasal-pasal dapat penumbuk free,” ujar Safwan. Pak Daud hanya memerhati Hj. Zakey yang sedang menyapu iodin ke muka Safwan.

                “Kau nak tenteramkan abang die? Kenape? Ade ape-ape berlaku ke?”

                “Anak datuk yang bungsu tu mati kene tembak kat kepale. So, saye nasihatkan lah En. Erham supaya bersabar dengan ketentuan Allah,” jelas Safwan.

                “Lepas tu dapat penumbuk free,” sampuk Pak Daud sambil tersengih.

                “Anak die mati kene tembak?” jelas riak muka Hj. Zaki terkejut. 

                “Aku pun tak tahulah Zakey. Aku tengok keluraga diorang tu macam ade je yang tak kena. Datuk kahwin lain. Datin main kayu tiga dengan lelaki muda. Anak bungsu pulak mati kene tembak,” kata Pak Daud meluahkan apa yang ada dalam benaknya.

                “Kejap-kejap. Kau kate datin main kayu tiga dengan siap tadi?” soal Hj. Zakey inginkan kepastian.

                “Dengan lelaki muda la. Dia kan banyak duit. Tabur je duit, ramai lah anak ikan yang datang,” sinis Pak Daud. Hj. Zakey menggeleng kepalanya.

                “Datuk siap ade bukti gambar mesra datin dengan budak lelaki tu. Siape ea name die tadi datuk sebut? Ha, Athir!” ujar Safwan. Hj. Zakey terkejut dengan penjelasan Safwan. Athir? Getus hati Hj. Zakey. Fikirannya kembali teringatkan wajah Hjh. Soleha.




Bersambung...





p/s: kind to leave your feedback and name =) TQ! 
 
.

3 comments:

Ena Nina said...

muke 8 bile?
dh addicted la pulak ngn cte ko ni.. hehe...

mr.F said...

ni la muka lapan...esok muka sembilan

Anonymous said...

haha..WOW!
ok baru suspen dan penuh dgn muslihat! =)

-hasifan

ShareThis